Paluszkowe maluchy

Paluszkowe Maluchy to projekt edukacyjny wspierający rozwój dzieci w wieku  lat 3, opierający się na Zabawach Paluszkowych, masażykach i aktywności manualno- plastycznej dzieci.

Projekt ma na celu rozwijanie aktywności dziecka małego w zakresie rozwoju mowy i motoryki małej, poprzez wykorzystywanie najprostszych form zabawy.

Zabawy Paluszkowe posiadają bardzo dużą wartość dla rozwoju każdego dziecka, dostarczając doznań dotykowych - wpływają na poznanie przez dziecko własnego ciała, własnej odrębności. W istotny sposób pomagają dziecku nawiązać pozytywne relacje z drugą osobą. Zabawy te należą do grupy metod opartych na kontakcie z ciałem i na dotyku, a ich zaletą jest naturalność i prostota, bowiem nie wymagają wykorzystywania żadnych specjalnych pomocy, zabawek, specjalnych pomieszczeń – wystarczy wyobraźnia oraz znajomość prostych dziecięcych wierszyków.

Zabawy Paluszkowe dostarczają delikatnych bodźców dotykowych, których siłę i intensywność, w zależności od tolerancji dziecka na dotyk, możemy stopniowo zmniejszać lub zwiększać. Zabawa nie traci swojego sensu przy wycofaniu
z zabawy dotyku. Jeżeli dziecko nie pozwala wykonać zabawy na swojej dłoni czy nodze – można ją wykonać na własnej, a dziecko w takiej sytuacji może się tylko przyglądać. Warto więc stosować te zabawy w przypadku dzieci nadwrażliwych na bodźce dotykowe i słuchowe, mając na uwadze stopień nadwrażliwości i indywidualne potrzeby dziecka.

Osoba dorosła bawiąca się z dzieckiem poprzez Zabawy Paluszkowe zwraca uwagę na jego części ciała, dzięki czemu dziecko ma wiele okazji, by obserwować własne ciało i je poznać.

Zabawy Paluszkowe mimo swojej prostej budowy i struktury posiadają pewne elementarne reguły, których założeniem jest uczenie się przez dziecko kolejnych zasad, dzięki temu stopniowo poznaje ono sens i reguły całej zabawy.
W przyszłości umiejętność działania zgodnie z ustalonymi regułami dziecko przeniesie na inne obszary swojego życia.

Zabawy Paluszkowe na ogół wyzwalają radosne reakcje u dziecka, ale także  aktywizując ruch całego ciała i angażując je emocjonalnie, budując więź
z dorosłym – działają relaksująco i wyciszająco.

 

Cele główne zastosowania Zabaw Paluszkowych w rozwoju mowy i motoryki małej dziecka:

  • Zabawy Paluszkowe kształtują sprawność manualną i ruchową,
    i przygotowują dziecko do samodzielnego wykonywania codziennych czynności, takich jak rozbieranie/ubieranie się,  manipulowanie różnymi przedmiotami, rysowanie, a w dalszej przyszłości –  polega jego naprzemienność, co wspiera rozwój umiejętności komunikacyjnych.
  • Wzbogacają słownictwo, co korzystnie wpływa na rozwój jego mowy. Dziecku łatwiej jest zapamiętać nowe słowa poprzez ich częste powtarzanie w zabawie.
  • Jest to jedna z wielu metod budowania pozytywnej, ciepłej i bliskiej relacji między dorosłym a dzieckiem, tak samo jak wspólne czytanie czy śpiewanie kołysanek do snu.
  • Uczą dziecko koncentrowania się na danej czynności.
  • Pomagają maluchowi zrelaksować się ale także zaktywizować się.

Cele szczegółowe zastosowania Zabaw Paluszkowych w rozwoju mowy i motoryki małej dziecka:

  • rozwijanie mowy dzieci
  • kształtowanie i doskonalenie motoryki małej i dużej dzieci
  • stworzenie dzieciom możliwości poznawania świata za pośrednictwem zmysłu czucia umiejscowionego w zakończeniach nerwowych w skórze kończyn (odczucia doznawane przez dzieci motywują je do wykonywania czynności służących rozwijaniu funkcji poznawczych)
  • umożliwianie dzieciom poznania własnego ciała
  • dostarczanie dzieciom delikatnych bodźców stymulacyjnych
  • stymulowanie rozwoju percepcji wzrokowej przez obserwacje dokonywane przez dzieci
  • wzbogacanie repertuaru ruchów dzieci
  • usprawnianie manualne dzieci
  • utrwalanie sprawnego funkcjonowania dominującej strony ciała u danego dziecka.

Cele operacyjne zastosowania Zabaw Paluszkowych w rozwoju mowy i motoryki małej dziecka- Poprzez udział w Zabawach Paluszkowych dziecko m.in.:

  • poznaje werbalny i pozawerbalny sposób komunikowania się
  • wzbogaca repertuar swoich ruchów
  • usprawnia się manualnie
  • ćwiczy powtarzalność i zmienność ruchów ciała
  • bierze udział w zabawach i czerpie z nich radość
  • rozwija pamięć poprzez powtarzanie wierszyków i rymowanek
  • pobudza i doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
  • rozwija mięśnie dłoni i palców oraz ćwiczy chwyt pęsetkowy
  • uczy się koncentrowania uwagi na pokazywanej/realizowanej zabawie i/lub wykonywanym działaniu.

 

         Realizator projektu  nauczycielka grupy I - Danuta Dziejma