Paluszkowe maluchy
Paluszkowe Maluchy to projekt edukacyjny wspierający rozwój dzieci w wieku lat 3, opierający się na Zabawach Paluszkowych, masażykach i aktywności manualno- plastycznej dzieci.
Projekt ma na celu rozwijanie aktywności dziecka małego w zakresie rozwoju mowy i motoryki małej, poprzez wykorzystywanie najprostszych form zabawy.
Zabawy Paluszkowe posiadają bardzo dużą wartość dla rozwoju każdego dziecka, dostarczając doznań dotykowych - wpływają na poznanie przez dziecko własnego ciała, własnej odrębności. W istotny sposób pomagają dziecku nawiązać pozytywne relacje z drugą osobą. Zabawy te należą do grupy metod opartych na kontakcie z ciałem i na dotyku, a ich zaletą jest naturalność i prostota, bowiem nie wymagają wykorzystywania żadnych specjalnych pomocy, zabawek, specjalnych pomieszczeń – wystarczy wyobraźnia oraz znajomość prostych dziecięcych wierszyków.
Zabawy Paluszkowe dostarczają delikatnych bodźców dotykowych, których siłę i intensywność, w zależności od tolerancji dziecka na dotyk, możemy stopniowo zmniejszać lub zwiększać. Zabawa nie traci swojego sensu przy wycofaniu
z zabawy dotyku. Jeżeli dziecko nie pozwala wykonać zabawy na swojej dłoni czy nodze – można ją wykonać na własnej, a dziecko w takiej sytuacji może się tylko przyglądać. Warto więc stosować te zabawy w przypadku dzieci nadwrażliwych na bodźce dotykowe i słuchowe, mając na uwadze stopień nadwrażliwości i indywidualne potrzeby dziecka.
Osoba dorosła bawiąca się z dzieckiem poprzez Zabawy Paluszkowe zwraca uwagę na jego części ciała, dzięki czemu dziecko ma wiele okazji, by obserwować własne ciało i je poznać.
Zabawy Paluszkowe mimo swojej prostej budowy i struktury posiadają pewne elementarne reguły, których założeniem jest uczenie się przez dziecko kolejnych zasad, dzięki temu stopniowo poznaje ono sens i reguły całej zabawy.
W przyszłości umiejętność działania zgodnie z ustalonymi regułami dziecko przeniesie na inne obszary swojego życia.
Zabawy Paluszkowe na ogół wyzwalają radosne reakcje u dziecka, ale także aktywizując ruch całego ciała i angażując je emocjonalnie, budując więź
z dorosłym – działają relaksująco i wyciszająco.
Cele główne zastosowania Zabaw Paluszkowych w rozwoju mowy i motoryki małej dziecka:
- Zabawy Paluszkowe kształtują sprawność manualną i ruchową,
i przygotowują dziecko do samodzielnego wykonywania codziennych czynności, takich jak rozbieranie/ubieranie się, manipulowanie różnymi przedmiotami, rysowanie, a w dalszej przyszłości – polega jego naprzemienność, co wspiera rozwój umiejętności komunikacyjnych. - Wzbogacają słownictwo, co korzystnie wpływa na rozwój jego mowy. Dziecku łatwiej jest zapamiętać nowe słowa poprzez ich częste powtarzanie w zabawie.
- Jest to jedna z wielu metod budowania pozytywnej, ciepłej i bliskiej relacji między dorosłym a dzieckiem, tak samo jak wspólne czytanie czy śpiewanie kołysanek do snu.
- Uczą dziecko koncentrowania się na danej czynności.
- Pomagają maluchowi zrelaksować się ale także zaktywizować się.
Cele szczegółowe zastosowania Zabaw Paluszkowych w rozwoju mowy i motoryki małej dziecka:
- rozwijanie mowy dzieci
- kształtowanie i doskonalenie motoryki małej i dużej dzieci
- stworzenie dzieciom możliwości poznawania świata za pośrednictwem zmysłu czucia umiejscowionego w zakończeniach nerwowych w skórze kończyn (odczucia doznawane przez dzieci motywują je do wykonywania czynności służących rozwijaniu funkcji poznawczych)
- umożliwianie dzieciom poznania własnego ciała
- dostarczanie dzieciom delikatnych bodźców stymulacyjnych
- stymulowanie rozwoju percepcji wzrokowej przez obserwacje dokonywane przez dzieci
- wzbogacanie repertuaru ruchów dzieci
- usprawnianie manualne dzieci
- utrwalanie sprawnego funkcjonowania dominującej strony ciała u danego dziecka.
Cele operacyjne zastosowania Zabaw Paluszkowych w rozwoju mowy i motoryki małej dziecka- Poprzez udział w Zabawach Paluszkowych dziecko m.in.:
- poznaje werbalny i pozawerbalny sposób komunikowania się
- wzbogaca repertuar swoich ruchów
- usprawnia się manualnie
- ćwiczy powtarzalność i zmienność ruchów ciała
- bierze udział w zabawach i czerpie z nich radość
- rozwija pamięć poprzez powtarzanie wierszyków i rymowanek
- pobudza i doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
- rozwija mięśnie dłoni i palców oraz ćwiczy chwyt pęsetkowy
- uczy się koncentrowania uwagi na pokazywanej/realizowanej zabawie i/lub wykonywanym działaniu.
Realizator projektu nauczycielka grupy I - Danuta Dziejma