Program koła plastycznego dla dzieci 5,6-letnich uzdolnionych plastycznie - program autorski
Aktualnie (2020/21) program koła plastycznego jest realizowany w grupach 5,6 latków. Program autorski p. Agnieszki SZ., Doroty B.
WSTĘP
Jedną z ważniejszych form aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest plastyka. Zespala ona ze sobą procesy motoryczne, poznawcze i emocjonalne, przyczyniając się do harmonijnego rozwoju osobowości dziecka. Celem nadrzędnym działalności plastycznej jest stwarzanie dziecku szerokiego pola do realizacji jego możliwości, pobudzenia do słownego wyrażania swoich odczuć oraz uwrażliwienie na piękno otaczającego świata i przygotowania do świadomego odbioru dzieł sztuki w życiu dorosłym. Dziecko doznaje przy tym radości i zadowolenia, wzmacnia poczucie własnej wartości.
Plastyka daje uczucie odprężenia, jest wyrazem dziecięcej wewnętrznej energii, uspokaja dziecko oraz zaspokaja typową dla tego wieku potrzebę działania. Działalność plastyczną należy dostosować do możliwości dzieci. Każda technika plastyczna wymaga odpowiednich umiejętności i sprawności. Naturalną u dziecka skłonność do ekspresji plastycznej można stale rozwijać, pogłębiać przez dostarczanie mu nowych środków wyrazu plastycznego i ugruntowanie zarówno umiejętności jak i wiedzy na ten temat .
Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka: jego emocje, rozwój intelektualny i zainteresowania. Zadaniem prowadzącego jest wytworzenie odpowiedniej atmosfery podczas trwania zajęć. Podstawą powinna być samodzielna praca twórcza dziecka. Należy popierać wszelkie formy eksperymentalne oraz dyskretnie czuwać nad samodzielnością pracy. Narzucanie przez opiekuna własnego widzenia świata i wymaganie dostosowania pracy do własnych wyobrażeń , może zahamować proces twórczy. Ograniczenie spontaniczności dzieci może sprawić, że ich prace będą jednakowe, pozbawione indywidualności, świeżego, niebanalnego dziecięcego widzenia świata. Odwzorowywanie otaczającej nas rzeczywistości również hamuje wyobraźnię nie pozwalając na stosowanie często zaskakujących i wzbogacających wypowiedź plastyczną rozwiązań. Należy więc pozwolić dziecku malować zgodnie z jego wewnętrznymi odczuciami i wspierać je w tym działaniu, do czego przyczynia się realizacja tego programu.