Program koła plastycznego dla dzieci 5,6-letnich uzdolnionych plastycznie - program autorski

 

Aktualnie (2020/21) program koła plastycznego jest realizowany w grupach 5,6 latków. Program autorski p. Agnieszki SZ., Doroty B.

    

WSTĘP

    Jedną z ważniejszych form aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest plastyka.  Zespala   ona   ze  sobą   procesy     motoryczne,   poznawcze i emocjonalne, przyczyniając  się do  harmonijnego  rozwoju  osobowości  dziecka. Celem     nadrzędnym  działalności  plastycznej  jest  stwarzanie  dziecku szerokiego  pola  do  realizacji  jego  możliwości,      pobudzenia  do  słownego wyrażania swoich odczuć oraz uwrażliwienie  na  piękno otaczającego  świata  i przygotowania do     świadomego odbioru dzieł sztuki w życiu dorosłym. Dziecko doznaje przy tym radości i zadowolenia, wzmacnia poczucie     własnej wartości.

Plastyka daje uczucie odprężenia, jest wyrazem dziecięcej wewnętrznej energii, uspokaja dziecko oraz zaspokaja typową dla tego     wieku potrzebę działania. Działalność plastyczną należy dostosować do możliwości dzieci. Każda technika   plastyczna   wymaga     odpowiednich   umiejętności   i   sprawności. Naturalną  u  dziecka  skłonność  do  ekspresji  plastycznej  można stale rozwijać,     pogłębiać przez dostarczanie mu nowych środków wyrazu plastycznego i ugruntowanie zarówno umiejętności jak  i wiedzy na ten     temat .    

            Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka: jego emocje, rozwój intelektualny i zainteresowania.     Zadaniem prowadzącego jest wytworzenie odpowiedniej atmosfery podczas trwania zajęć. Podstawą powinna być samodzielna praca     twórcza dziecka. Należy  popierać wszelkie formy eksperymentalne oraz dyskretnie czuwać nad samodzielnością pracy. Narzucanie     przez opiekuna własnego widzenia świata i wymaganie dostosowania pracy do własnych wyobrażeń , może zahamować proces     twórczy. Ograniczenie spontaniczności dzieci może sprawić, że ich prace będą jednakowe, pozbawione indywidualności, świeżego,     niebanalnego dziecięcego widzenia świata. Odwzorowywanie otaczającej nas rzeczywistości również hamuje wyobraźnię nie     pozwalając na stosowanie  często   zaskakujących  i wzbogacających wypowiedź plastyczną rozwiązań. Należy więc pozwolić     dziecku malować zgodnie z jego wewnętrznymi odczuciami i wspierać je w tym działaniu, do czego przyczynia się realizacja tego     programu.