„JESTEŚMY CZĘŚCIĄ PRZYRODY” Program edukacji ekologicznej
„Ekologiczny sposób myślenia może stać się drogowskazem dla wszystkich, którzy chcą postępować tak, aby nie szkodzić przyrodzie. Ważne jest, aby pokolenia młodych ludzi dorastały w duchu ekologicznym, żeby umieli dokonywać prawidłowych wyborów a los środowiska naturalnego, roślin i zwierząt, wśród których żyją, był bliski ich sercu. Ekologii powinna na stałe wejść do podstawowych zasad kultury i dobrego wychowania” Dorota Kokurewicz.
Program „Jesteśmy częścią przyrody” przeznaczony jest do realizacji we wszystkich grupach przedszkolnych – należy go modyfikować, dopasowując do potrzeb, możliwości, umiejętności i wiedzy dzieci. Może być wykorzystany na zajęciach koła ekologicznego jeśli takie powstanie..
Podstawą doboru i układu treści było poznawanie ekologicznych aspektów najbliższego otoczenia tj. domu, przedszkola, osiedla, najbliższej okolicy, a także obcowanie z pięknem przyrody ożywionej i nieożywionej podczas realizacji wyjazdów np. na „Zielone Przedszkole” czy wycieczek do „Gospodarstw ekologicznych”.
Stanowi narzędzie do osiągnięcia nadrzędnego celu edukacji przedszkolnej –wspomaganie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w zgodzie ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
Realizacja naszego programu ma wspomóc nauczyciela ( rodziców) w kształtowaniu prawidłowych postaw, zdobywaniu umiejętności, promowaniu zachowań proekologicznych, zrozumieniu świata przyrody i praw rządzących nią oraz problemów środowiska.
Treści programu kierują uwagę dziecka na sprawy ważne, są zbiorem planowanych zadań , które mają doprowadzić do zmian w jego spojrzeniu na świata i wywołaniu działań pożądanych wychowawczo. Dobrane są tak, by były ciekawe, stymulowały do myślenia, poszukiwania i działania. Mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane wg potrzeby i możliwości dzieci.
Efektem realizacji programu powinno być ukształtowanie jednostki mądrej, podejmującej właściwe decyzje, wymagającej wobec siebie i innych, wrażliwej wobec problemów ekologicznych, aktywnej w działaniach proekologicznych.
CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
- znaczenie edukacji ekologicznej dzieci w wieku przedszkolnym dla kształtowania w społeczeństwie właściwych zachowań w środowisku i aktywnych działań na rzecz jego ochrony
CELE SZCZEGÓŁOWE EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
- stwarzanie okazji do bezpośredniego kontaktu ze środowiskiem przyrodniczym
- poczucie więzi z przyrodą , oraz uczenie się odpowiedzialności za przyrodę i środowisko
- zaznajomienie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i koniecznością ich przestrzegania
- uświadomienie współzależności między człowiekiem a środowiskiem naturalnym
- podejmowanie działań ekologiczno – zdrowotnych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu wykorzystując uzyskaną wiedzę.
- wytwarzanie nawyku ładu i porządku, oszczędnego korzystania z materiałów, segregowanie odpadów i rozsądnego gospodarowania zasobami naturalnymi
- dostarczanie wiadomości na temat przyczyn zanieczyszczenia lasów, wody, powietrza i gleby
- poznawanie znaczenia terenów zielonych w ochronie przed hałasem, pyłami i trującymi gazami.