„JESTEŚMY CZĘŚCIĄ PRZYRODY” Program edukacji ekologicznej

 

„Ekologiczny sposób myślenia może stać się drogowskazem dla wszystkich, którzy chcą postępować tak, aby nie     szkodzić przyrodzie. Ważne jest, aby pokolenia młodych ludzi dorastały w duchu ekologicznym, żeby umieli dokonywać prawidłowych wyborów a     los środowiska naturalnego, roślin i zwierząt, wśród których żyją, był bliski ich sercu. Ekologii powinna na stałe wejść do podstawowych zasad     kultury i dobrego wychowania” Dorota Kokurewicz.

         Program „Jesteśmy częścią przyrody”  przeznaczony jest do realizacji we wszystkich  grupach przedszkolnych – należy go modyfikować, dopasowując     do potrzeb, możliwości, umiejętności i wiedzy dzieci. Może być wykorzystany na zajęciach koła ekologicznego jeśli takie powstanie..

         Podstawą doboru i układu treści było poznawanie ekologicznych aspektów  najbliższego otoczenia tj. domu, przedszkola, osiedla, najbliższej okolicy, a     także obcowanie z pięknem przyrody ożywionej i nieożywionej podczas realizacji wyjazdów np. na „Zielone Przedszkole” czy wycieczek do     „Gospodarstw ekologicznych”.

    Stanowi narzędzie do osiągnięcia nadrzędnego celu edukacji przedszkolnej –wspomaganie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i     możliwościami rozwojowymi, w zgodzie ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.

 Realizacja naszego programu ma wspomóc nauczyciela ( rodziców) w kształtowaniu prawidłowych postaw, zdobywaniu umiejętności, promowaniu     zachowań proekologicznych, zrozumieniu świata  przyrody i praw rządzących nią oraz problemów środowiska.

         Treści programu kierują uwagę dziecka na sprawy ważne, są zbiorem planowanych zadań , które mają doprowadzić do zmian w jego spojrzeniu na     świata i wywołaniu działań pożądanych wychowawczo. Dobrane są tak, by były ciekawe, stymulowały do myślenia, poszukiwania i działania. Mogą być     realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane wg  potrzeby i możliwości dzieci.

  Efektem realizacji programu powinno być ukształtowanie jednostki mądrej, podejmującej właściwe decyzje, wymagającej wobec siebie i innych, wrażliwej     wobec problemów ekologicznych, aktywnej w działaniach proekologicznych.

     CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

    - znaczenie edukacji ekologicznej dzieci w wieku przedszkolnym dla kształtowania w  społeczeństwie  właściwych zachowań w środowisku i aktywnych     działań na rzecz jego ochrony

    CELE SZCZEGÓŁOWE EDUKACJI EKOLOGICZNEJ

    - stwarzanie okazji do bezpośredniego kontaktu ze środowiskiem  przyrodniczym

    - poczucie więzi z przyrodą , oraz uczenie się odpowiedzialności za przyrodę i środowisko

    - zaznajomienie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i koniecznością  ich przestrzegania

    - uświadomienie współzależności między człowiekiem a środowiskiem naturalnym

    - podejmowanie działań ekologiczno – zdrowotnych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu wykorzystując uzyskaną wiedzę.

    - wytwarzanie nawyku ładu i porządku, oszczędnego korzystania z materiałów, segregowanie odpadów i rozsądnego gospodarowania zasobami     naturalnymi

    - dostarczanie wiadomości na temat przyczyn zanieczyszczenia lasów, wody, powietrza i gleby

    - poznawanie znaczenia terenów zielonych w ochronie przed hałasem, pyłami i trującymi gazami.