Koło plastyczne
PROGRAM KOŁA PLASTYCZNEGO
DLA DZIECI 5,6 - LETNICH UZDOLNIONYCH PLASTYCZNIE
PRZY
PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 56
W BIAŁYMSTOKU
Opracowanie i prowadzenie:
Agnieszka Szkiłądź Dorota Borowska i Elżbieta Gaca
WSTĘP
Jedną z ważniejszych form aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest plastyka. Zespala ona ze sobą procesy motoryczne, poznawcze i emocjonalne, przyczyniając się do harmonijnego rozwoju osobowości dziecka. Celem nadrzędnym działalności plastycznej jest stwarzanie dziecku szerokiego pola do realizacji jego możliwości, pobudzenia do słownego wyrażania swoich odczuć oraz uwrażliwienie na piękno otaczającego świata i przygotowania do świadomego odbioru dzieł sztuki w życiu dorosłym. Dziecko doznaje przy tym radości i zadowolenia, wzmacnia poczucie własnej wartości.
Plastyka daje uczucie odprężenia, jest wyrazem dziecięcej wewnętrznej energii, uspokaja dziecko oraz zaspokaja typową dla tego wieku potrzebę działania. Działalność plastyczną należy dostosować do możliwości dzieci. Każda technika plastyczna wymaga odpowiednich umiejętności i sprawności. Naturalną u dziecka skłonność do ekspresji plastycznej można stale rozwijać, pogłębiać przez dostarczanie mu nowych środków wyrazu plastycznego i ugruntowanie zarówno umiejętności jak i wiedzy na ten temat
Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka: jego emocje, rozwój intelektualny i zainteresowania. Zadaniem prowadzącego jest wytworzenie odpowiedniej atmosfery podczas trwania zajęć. Podstawą powinna być samodzielna praca twórcza dziecka. Należy popierać wszelkie formy eksperymentalne oraz dyskretnie czuwać nad samodzielnością pracy. Narzucanie przez opiekuna własnego widzenia świata i wymaganie dostosowania pracy do własnych wyobrażeń , może zahamować proces twórczy. Ograniczenie spontaniczności dzieci może sprawić, że ich prace będą jednakowe, pozbawione indywidualności, świeżego, niebanalnego dziecięcego widzenia świata. Odwzorowywanie otaczającej nas rzeczywistości również hamuje wyobraźnię nie pozwalając na stosowanie często zaskakujących i wzbogacających wypowiedź plastyczną rozwiązań. Należy więc pozwolić dziecku malować zgodnie z jego wewnętrznymi odczuciami i wspierać je w tym działaniu, do czego przyczynia się realizacja tego programu.
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU
Mając na uwadze powyższe treści i chcąc poszerzyć ofertę edukacyjną naszego przedszkola, postanowiłyśmy zorganizować dla uzdolnionych dzieci zajęcia plastyczne i stworzyć program tych zajęć. Pomysł zrodził się podczas obserwacji podopiecznych. Zauważyłyśmy dzieci, które bardzo chętnie w czasie zabaw dowolnych wybierały twórczość plastyczną i wspaniale się przy tym bawiły. Czas dziecka spędzony w sposób twórczy, pełen radości i niespodzianek, procentuje w życiu dorosłym. Sztuka również dla niektórych może być terapią lub realizowaniem siebie, ale dla wszystkich dzieci powinna być znakomitą zabawą.
Pani Dyrektor wygospodarowała więc pomieszczenie przedszkolne, z którego stworzono salę do zajęć plastycznych.
Program tych zajęć będzie realizowany z małą grupą dzieci do 8 osób ( 5 – 6 l). Dzieci będą miały możliwość aktywnego poznania różnorodnych technik plastycznych, które trudno byłoby zastosować podczas zajęć, gdzie liczebność grupy jest bardzo duża. Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu przez 45 minut.
Wezmą w nich udział dzieci szczególnie uzdolnione i te, które wykazują zainteresowania plastyczne.
Plan działań zawierają propozycje podzielone na poszczególne miesiące. Treść programu zapisana jest w formie czynności dzieci. Przy konstruowaniu programu wykorzystano A. Łada – Grodzicka „ABC – program wychowania przedszkolnego XXI wieku”.
KORZYŚCI DLA PLACÓWKI
- Promowanie przedszkola w środowisku poprzez poszerzoną ofertę edukacyjną .
KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELA
- rozwijanie kreatywności
- samorealizacja dająca poczucie satysfakcji
- inspiracja dla twórczych działań.
KORZYŚCI DLA DZIECKA
- rozwija własne talenty i umiejętności, oraz zainteresowania,
- posiada pozytywny obraz samego siebie,
- dostrzega piękno w otaczającym go świecie: różnorodność barw, walory estetyczne, itp.
- posiada umiejętność współdziałania w zespole,,
- potrafi wyrazić swoje przeżycia w różnorodnych formach plastycznych,
- zna różnorodne techniki oraz posługuje się plamą, linią, i szeroką paletą barw
- jest pomysłowe i oryginalne
- ogląda dostrzega i próbuje analizować dzieła plastyczne.
CELE EDUKACYJNE
CELE OGÓLNE
- wspomaganie talentów i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie jego wrodzonych możliwości twórczych,
- rozwijanie umiejętności poznawania i wyrażania siebie w formie ekspresji plastycznej,
- kształtowanie twórczej postawy,
CELE SZCZEGÓŁOWE
- wzbudzanie przeżyć estetycznych,
- wyzwalanie kreatywnej postawy dziecka,
- rozwijanie umiejętności plastycznych dziecka,
- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie,
- uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk w otaczającym świecie,
- rozwijanie wyobraźni dziecka poprzez kontakt z wytworami sztuki (reprodukcje dzieł znanych artystów polskich i zagranicznych, oglądanie wystaw itp.),
- poznawanie różnych technik plastycznych,
- poznawanie materiałów i narzędzi do pracy, oraz możliwości wykorzystania nietypowych elementów do prac plastycznych ( np. odpady ekologiczne, materiał przyrodniczy itp. ),
- odkrywanie przez dzieci własnych możliwości twórczych,
- stwarzanie swobodnej i twórczej atmosfery.
w poprzednim roku szkolnym
Zakończenie działalności kółka plastycznego miało miejsce 29 czerwca 2024 r. Młode artystki sztuki otrzymały pamiątkowe książki o architekturze , oraz dyplomy z podziękowaniem za uczestnictwo w zajęciach, pracę a przede wszystkim twórczy zapał i uśmiech!
>> więcej ...
W środę 29.05.2024r odbyło się uroczyste zakończenie koła. Za swoją całoroczną pracę dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy oraz książki. Prace dzieci można podziwiać na wernisażu w holu przedszkolnym. Wszystkim dzieciom serdecznie gratuluję i życzę wielu sukcesów w dalszej pracy twórczej.
>> więcej ...
Na ostatnich zajęciach dzieci wykonały bardzo ciekawą pracę. Najpierw malowały pastelami olejnymi, potem wszystko zamalowały czarnym tuszem kreślarskim, a na koniec wszystko spłukano pod bieżącą wodą. Efekt był wspaniały.
>> więcej ...
Kolejne prace na kole to gliniane naczynka z gliny samoutwardzalnej, które musza kilka dni schnąć, aby później je pomalować. Kolejną pracą są wzorki kolorowe wykonane cienkopisami.
>> więcej ...
Na kolejnym kole plastycznym retuszowaliśmy zdjęcia za pomocą kredek akwarelowych , następnie malowaliśmy wodą. Efekt końcowy zobaczymy na wernisażu.
>> więcej ...
Archiwalne
Rok szkolny 2019/2020.









24 II 2020
Ptaki z polskich lasów- czyli sowy.





16 XII 2019
Wachlarze już gotowe:).


02XII2019




18 11 2019





Tym razem mali artyści wykonali dwie prace:"Las" - odbijanie liściem pekińskiej kapusty oraz "Jesienne kwiaty" - malowanie na kaszy. Efekt fantastyczny!!!



Pierwsze dzieła małych artystów grupy pani Eli G.
O

Rok szkolny 2018/2019.
Prace koła plastycznego w wykonaniu dzieci pani Elżbiety


Kolejne zajęcia z panią Elę to fantastyczna zabawa materiałem przyrodniczym w efekcie której powstały piękne sowy!




