tu kiedyś będzie logo przedszkola
Przedszkole Samorządowe nr 56
ul. Gen. J. Hallera 38
15-814 Białystok
tel.: 85 654 42 48

Przedszkole Samorządowe nr 56 w Białymstoku

Koło badacza-zoologa.

Prowadząca: mgr Barbara Pasiuk, mgr Sylwia Jadczuk;

 

     Program Koła badacza - zoologa jest przeznaczony  dla dzieci wykazujących zainteresowania przyrodnicze, proekologiczne i techniczne. Jego treści pozwalają na  poszerzenie wiadomości i umiejętności, które nie będą realizowane w trakcie zajęć z całą grupą przedszkolną ze względu na ograniczenia czasowe oraz charakter zajęć – ćwiczenia, badania, doświadczenia. Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu ( 2 razy część badawcza i 2 razy część zoologiczna).

Pozwala on zwrócić uwagę dzieci na otaczający świat, zainteresowanie jego pięknem i ochroną jego zasobów. Pobudza również aktywność dzieci do stawiania hipotez, weryfikowania ich, wyciągania wniosków, korzystania i wykonywania urządzeń badawczych, rozwija procesy logicznego i twórczego myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy i charakter małego człowieka. W trakcie roku szkolnego, program będzie modyfikowany i dostosowywany do aktualnej sytuacji - zainteresowania dzieci, ciekawe wydarzenia przyrodniczo - techniczne ( w tym zjawiska pogodowe, związane z porą roku, ciekawe znaleziska, możliwości dzieci itp.)

 

CEL GŁÓWNY:  rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, technicznych i postaw proekologicznych.

 

 

CELE EDUKACYJNE:

- rozwijanie zainteresowania przyrodą;

- rozumienie zjawisk i przemian zachodzących w przyrodzie;

- dochodzenie do wiedzy drogą obserwacji i pomiaru;

- uczenie się wnioskowania i uogólniania;

- interpretowanie zjawisk przyrodniczych;

- dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych;

- pobudzanie naturalnej ciekawości dziecka;

 

Dla ułatwienia sobie pracy i aby Państwo szybciej docierali do najnowszych informacji i wydarzeń KOŁA BADACZA ZOOLOGA - OD DNIA 10 MAJA 2019, najnowsze informacje będę zamieszczać TU - czyli bezpośrednio pod tym wpisem:)

BP

 

   10 maj 2019    

Barometr.

Na tych zajęciach dzieci poznały różne sposoby przewidywania pogody. Zapoznały się z barometrem i samodzielnie wykonały prosty, naturalny barometr. O co warto zapytać dzieci po tych zajęciach? Dlaczego właśnie szyszki nadają się do wykonania barometru, dlaczego przed deszczem zamykają się? Badacze bardzo cierpliwie pracowali. Chyba cieszył je fakt, że będą mogli ostrzegać swoją rodzinę przed nadchodzącym deszczem.

 

ZAJĘCIA I - 05 X 2018

POZNAJMY SIĘ czyli jesienna herbatka i deszczowa wpadka!

   Pierwsze zajęcia zaczęliśmy od prezentacji siebie i swoich zainteresowań - to bardzo ważne, bo od tego zależy czym będziemy zajmowali się na kolejnych spotkaniach. Zaparzyliśmy owocową herbatkę - dzieciaki z zainteresowaniem obserwowały parowanie wody. Pierwszy deszczyk, ale bardzo mały powstał na lupie:). Kolejne to już prawdziwe ulewy, na spodeczkach którymi przykryliśmy kubeczki - badacze doskonale wyciągali wnioski, ale także świetnie popisali się wiedzą dotyczącą wykorzystania pary w codziennym życiu - to jest właśnie ta wnikliwość dziecięcej obserwacji. Czyli co? Parowanie i skraplanie. Jak powstaje deszcz - to nie są już tajemnice! Na tych zajęciach dzieci złożyły obietnicę, że nie będą same wykonywały niebezpiecznych badań i doświadczeń. Tak do życia została powołana DRUŻYNA RRR lub 3 R - RAZEM PRZYGOTOWUJEMY, RAZEM BADAMY I RAZEM SPRZĄTAMY! Oczywiście dzieciaki zobaczyły też część urządzeń i przyborów, których będziemy używać - wiadomo mikroskopy wzbudziły największe zainteresowanie.

   

ZAJĘCIA II - 12 X 2018.

Tego dnia odbyło się pierwsze spotkanie z klubowiczami zoologami. W tym roku będziemy zajmować się tymi zwierzętami, które żyły dawno, dawno temu w prehistorii. A skąd o nich wiemy? Z wykopalisk i skamielin. Prehistoria, dinozaury i skamieniałości to jeden z ulubionych tematów zabaw dzieci w wieku przedszkolnym.  Niestety dość trudno znaleźć prawdziwe skamieliny;) My zrobiliśmy współczesne odciski roślin w masie solnej– fascynująca zabawa na świeżym powietrzu!

    Do zobaczenia następnym razem, kiedy to zajmiemy się jednym ze zwierząt, które żyło wśród dinozaurów choć nim nie było a na dodatek można go na co dzień spotkać w okolicach wód i łąk.

 

 

Zajęcia III 21 X 2018

Tajemniczy świat kolorów.

 

 

      Te zajęcia to ulubiona część badawcza wszystkich dzieci - bawimy się kolorami i to nie tylko tymi z farb, ale także poszukujemy odpowiedzi jak to się dzieje, że liście zmieniają kolory (bystre dzieciaki szybko odszukują przyczynę tych zmian w parowaniu: czyli schnięciu liści). Z wielką łatwością wyciągają wnioski - dzieci już wiedzą, że woda paruje zarówno ciepła jak i zimna - do tego tematu wrócimy przy okazji zjawiska sublimacji czyli zimą. Przy okazji zabaw z kolorami przeprowadzamy zabawę  z kolorowymi cukierkami - piękna tęcza która powstaje podczas tego doświadczenia to dowód na dużą zawartość barwników - czy dzieci wyciągnęły właściwe wnioski? Warto o to zapytać!

 

 

 

 

 

Zajęcia IV  -  07 LISTOPAD 2018.

Na tych zajęciach główną bohaterką była pszczoła! Tak, tak - to owad który żył w czasach dinozaurów! Dzieci rozwiązywały zagadki, oglądały książki i film.

 

Ta niezwykła PSZCZOŁA!

 

Pszczółka lata tu i tam

już od bardzo wielu lat

z dinozaurem za pan brat

przemierzała świata szmat.

Pszczoła to jest pracuś wielki

wciąż zapyla owoc wszelki.

Zbiera pyłki i nektary

robiąc z niego pyszne dary

 

Kiedy będę całkiem duży,

ul założę bardzo duży.

No bo pszczółka

choć malutka

zwinna jest i rezolutna.

Gdy nią ładnie się zajmiemy

pewnie miodek dostaniemy.

Choć nie tylko tym się trudzi

z miodu słynie pośród ludzi.

23 listopad 2018

 

 

Zajęcia V - 23 listopad 2018.

 

Rozpuszczalność, sprężanie powietrza i jak napełnić balon bez użycia swoich płuc:)

   Dość poważne tematy a jak się okazało wcale nie takie trudne. Nasze zajęcia zaczęły się od herbatki - tak, tak znowu herbatka.

Właśnie herbatka była fajnym wprowadzeniem w temat. Oczywiście zajęcia naszego KOŁA są niepowtarzalne, bo co roku są inne niepowtarzalne dzieciaki ze swoimi niepowtarzalnymi pomysłami, pytaniami.....Jak się  okazało cukier świetnie rozpuszcza się w gorącej wodzie ale nie wszystkim podobało się picie gorącej herbatki no i.... postanowiliśmy jedną torebkę owocowej herbatki zalać zimną wodą i co? Zapytajcie dzieci! Zbadaliśmy rozpuszczanie cukru i soli w wodzie - poszło bez trudu i postanowiliśmy odzyskać naszą sól i cukier. Ciekawe czy się uda? Dzieci przygotowały swoje własne próbki do badań, oznaczyły (zakodowały) swoje próbki. 3 próbki to woda z solą, 2 woda z cukrem i 1 woda z solą i cukrem. Na wyniki tego badania poczekamy kilka dni. Kolejne badania dotyczyły powietrza - butelka, pusta butelka okazała się pełną - pełną powietrza! Sprawdzaliśmy to wkładając buteleczkę do wody no i co?  Z pustej by przecież nic nie wychodziło a tu bąbelki - powietrza. Później zabawa z balonami - dmuchanie, gniecenie i zabawa z wodą ( Wiecie czemu dzieciaki to lubią? Bo ochlapać się wodą to wielka frajda!). Powietrze sprężaliśmy też przy użyciu strzykawek - już nikt nie mówił, że strzykawki są puste! No i ciekawostka - jak napełnić  balon bez dmuchania? Nałożony na buteleczkę balonik wstawiliśmy do gorącej wody i co? Zapytajcie dzieci - po tym doświadczeniu dzieciaki szybko odpowiedziały, że już wiedzą dlaczego podgrzewa się powietrze w balonach aby można było lecieć wyyyyyyysoko.

 

ZAJĘCIA VI    14 XII 2018.

ŚWIAT WULKANÓW.

    Oczywiście na początku zajęć dokładnie sprawdziliśmy wyniki naszych zabaw z rozpuszczaniem soli i cukru - zachęcam do rozmowy z dziećmi na ten temat i oczywiście obejrzenia zdjęć. Pozostałą część zajęć poświęciliśmy wulkanom. Dzieci obejrzały film. no i do roboty - robimy wulkany a to czasochłonna praca.

ZAJĘCIA VII  21XII 2018

Świat w powiększeniu.

  Pierwszą część zajęć poświęciliśmy na malowanie wulkanów - na następne zajęcia będą już gotowe do wielkiego wybuchu:). Ulepiliśmy pierwsze w tym roku bałwany - badaliśmy właściwości śniegu.Dzieci poznały także nowy sprzęt - mikroskop. Obsługa, robienie zdjęć, próby filmowania. Oglądaliśmy różne materiały przyrodnicze - elementy kwitów, owoców, warzyw ale także własne ciała - włosy, paznokcie, znamiona, siniaki i strupy. Będzie niezły materiał na zajęcia dla kolegów i koleżanek z grup. Badacze wpadli na pomysł, żeby wykonane zdjęcia posłużyły jako zagadki. I to jest chyba fajny pomysł! Dzieci zaskoczone były wyglądem np.kubków smakowych, a kwiatowe pręciki ? Rewelacja!

 

ZAJĘCIA VIII - 12 STYCZEŃ 2019

     Dlaczego słoiki ubrano w szaliki - czyli jak sprawdzić w którym jest cieplej? Utrzymywanie temperatury - tu powróciliśmy do tematu z ostatnich zajęć, kiedy to dzieci oglądały w powiększeniu różne materiały i samodzielnie doszły do wniosku, że w niektórych materiałach jest więcej powietrza niż w innych. Teraz był czas na to by sprawdzić co to daje? Okazało się, że im więcej powietrza między nitkami, włóknami to materiał dłużej utrzyma ciepło. Najcieplejsza woda była w słoiku w wełnianym szaliku:). Temperaturę mierzyliśmy metodą 3 sekund - trochę znaną w kuchni. Czyli palec do słoika.....Głównym jednak tematem tych zajęć było zjawisko elektryzowania się, co wykorzystaliśmy do dekoracji naszej salki.No i najważniejsze - wybuch wulkanu!

 

 

ZAJĘCIA IX - 18 styczeń 2019

Magnesy - co i po co i do czego?

Badacze mieli okazję pobawić się magnesami - co przyciąga? Co odpycha? Przez co działa - czyli przez jakie materiały? W jaki sposób wykorzystują go ludzie? Na te pytania poszukiwaliśmy odpowiedzi. no i co? Zabawa była udana, a nam powstawały rzeźby magnetyczne - czy jak to właściwie nazwać? Przy okazji tego tematu oczywiście poznaliśmy igłę magnetyczną i kompas. Na kolejnych zajęciach każdy mały naukowiec wykona samodzielnie kompas morski, jeśli tylko przyniesie na zajęcia zakrętkę plastykową od słoiczka np po kawie:).

Zajęcia X - 15 luty 2019

Zajęcia oczywiście zaczęły się od powtórki czyli - kompasy. Każdy zrobił swój własny kompas który można wykorzystać na przykład na....kałuży. Na tych zajęciach powróciliśmy także do reakcji które powstają podczas mieszania octu i sody (nasze wulkany). Jak dzieci pamiętają powstały gaz powodował pienienie się cieczy czyli wybuch wulkanu. My wykorzystaliśmy to zjawisko powstawania CO2 do nadmuchania balonów. Badacze doskonale pamiętali podobne doświadczenie kiedy balonik napełnił się gdy podgrzaliśmy powietrze w butelce.

 

Zajęcia XI - 01 marzec 2019

Obserwacje po poprzednich zajęciach: dzieci zauważyły, że balonik opadł - nie było już w nim gazu. Ale okazało się, że w baloniku jest jakiś proszek - no i co? Ponownie wsypaliśmy go do wody w butelce na której balonik był założony i wyobraźcie sobie, że znowu zaszła reakcja. Dzieci wiedziały, że soda osiadła w baloniku i gdy znów trafiła do wody to balonik znów napełnił się CO2 - wszyscy byli zaskoczeni!

Na tych zajęciach dzieci bawiły się kolorami - malując na mleku - tak zmienialiśmy napięcie powierzchniowe płynem do mycia naczyń, co powodowało fantastyczne wiry! Oczywiście napięcie powierzchniowe obserwowaliśmy na balonach. Dzieci szybko odkryły miejsca w których można było przebić balon wykałaczką i igłą i co? I nie było wybuchu!!!

Zajęcia XII - 08 marzec 2019

Poznajemy niebezpieczne ale ciekawe zjawiska atmosferyczne. Trzęsienia ziemi, tornada, burze....

Zajęcia 15 - 15 marzec 2019

Te zajęcia obfitowały w przygody. Tak, tak - na zabawach badawczych czasami zjawiska uciekają spod kontroli. Co robiliśmy - symulację uderzenia meteorytu. Chcieliśmy sprawdzić czy rzeczywiści unoszący się pył mógł zasłonić słońce na długo i czy uda nam się zrobić tornado? Oj udało się, udało. W sprzątaniu sali i szatni musiały nam pomagać panie:Beatka, Kasia i pani Edytka - dziękujemy! A wykorzystana mąka z pewnością dotarła aż do domów:)

29 III 2019

Wokół nas jest wiele zwierząt. Niektóre widzimy a innych nie dostrzegamy. My wykorzystujemy różne narzędzia i przybory do ich obserwowania. Dzięki temu uczymy się je zauważać, cenić ich rolę w przyrodzie ale także przełamywać niechęć, lęk, obrzydzenie.

26 kwiecień 2019

Podglądamy życie. 

Na tych zajęciach dzieci słuchał głosów zwierząt. I te małe i te duże wydają dźwięki, które mogą nam dużo o nich powiedzieć. Na szczególną uwagę zasługują owady. A dlaczego? W większości z nas wywołują niepok, lęk. A przecież zasługują na naszą uwagę bo.... Jak są ważne dla życia tych większych! My na naszych zajęciach próbujemy zmienić takie negatywne nastawienie i pobudzić ciekawość, pomóc dostrzec w nich piękno, doskonałość.

 

 




kola