W ZDROWYM CIELE, ZDROWY DUCH 2025/2026

 

 Program rozwijający kompetencje
emocjonalno- społeczne u dzieci w wieku przedszkolnym

Jednym z najważniejszych zadań rozwojowych wieku przedszkolnego jest socjalizacja, czyli inicjowanie pierwszych samodzielnych relacji z innymi oraz nauka norm. Istnieje wiele czynników, które w dzisiejszych czasach zakłócają rozwój społeczno- emocjonalny maluchów (min. zbyt łatwy i częsty dostęp do smartfonów czy tabletów), co jak pokazuje wiele badaczy negatywnie wpływa na rozwój sfery emocjonalno- społecznej. Dlatego też po to, by poprawić dzieciom rozumienie emocji, rozwijać empatię oraz umiejętności współdziałania, ale również uczyć norm, zwiększać samoświadomość oraz uczyć określonych zachowań w naszym przedszkolu realizujemy Program rozwijający kompetencje emocjonalno- społeczne u dzieci „W zdrowym ciele, zdrowy duch”. Warto zadbać o to, by dzieci w przyszłości mogły jak najlepiej radzić sobie w tej sferze.

Głównym celem programu jest dostarczenie dzieciom pozytywnych doświadczeń emocjonalno- społecznych. Pozostałe cele:

 

Cele terapeutyczne:

- stwarzanie możliwości do bezpiecznego, akceptowanego społecznie sposobu zaspokajania potrzeby ruchu,

- stworzenie okazji do odreagowania napięć emocjonalnych; redukowanie;

- tworzenie pozytywnego obrazu siebie;

- tworzenie warunków do odnoszenia sukcesu.

 

Cele edukacyjne:

- doskonalenie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowany społecznie,

- dostosowanie do przyjętych norm, zasad,

- nauka efektywnej komunikacji,

- umiejętności podejmowania współdziałania,

- umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów,

- umiejętność kontrolowania ekspresji.

 

Cele rozwojowe:

- zaspokojenie potrzeb bezpieczeństwa, akceptacji, przynależności, uznania,

- poznanie swoich mocnych stron,

- rozwijanie zainteresowań dziecka,

- rozwijanie samoświadomości siebie.

 

Struktura programu:

  1. Poznajemy się

  2. Tworzymy grupę

  3. Ja i moi koledzy - nauka współdziałania

  4. Rozpoznajemy i nazywamy uczucia

  5. Co czują inni

  6. Słowa i gesty, które nie ranią, czyli jak przezwyciężamy złość

  7. Radzę sobie z problemami

  8. Razem można więcej

  9. „Potrafię to wykonać”- Jestem z siebie dumny

  10. Żegnamy się – zamykanie pracy z grupą.

 

Program realizowany jest w grupach III, IV i V przez pedagogów specjalnych: mgr Danutę Dziejma; mgr Elżbietę Gaca