W ZDROWYM CIELE, ZDROWY DUCH 2025/2026
Program rozwijający kompetencje
emocjonalno- społeczne u dzieci w wieku przedszkolnym
Jednym z najważniejszych zadań rozwojowych wieku przedszkolnego jest socjalizacja, czyli inicjowanie pierwszych samodzielnych relacji z innymi oraz nauka norm. Istnieje wiele czynników, które w dzisiejszych czasach zakłócają rozwój społeczno- emocjonalny maluchów (min. zbyt łatwy i częsty dostęp do smartfonów czy tabletów), co jak pokazuje wiele badaczy negatywnie wpływa na rozwój sfery emocjonalno- społecznej. Dlatego też po to, by poprawić dzieciom rozumienie emocji, rozwijać empatię oraz umiejętności współdziałania, ale również uczyć norm, zwiększać samoświadomość oraz uczyć określonych zachowań w naszym przedszkolu realizujemy Program rozwijający kompetencje emocjonalno- społeczne u dzieci „W zdrowym ciele, zdrowy duch”. Warto zadbać o to, by dzieci w przyszłości mogły jak najlepiej radzić sobie w tej sferze.
Głównym celem programu jest dostarczenie dzieciom pozytywnych doświadczeń emocjonalno- społecznych. Pozostałe cele:
Cele terapeutyczne:
- stwarzanie możliwości do bezpiecznego, akceptowanego społecznie sposobu zaspokajania potrzeby ruchu,
- stworzenie okazji do odreagowania napięć emocjonalnych; redukowanie;
- tworzenie pozytywnego obrazu siebie;
- tworzenie warunków do odnoszenia sukcesu.
Cele edukacyjne:
- doskonalenie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowany społecznie,
- dostosowanie do przyjętych norm, zasad,
- nauka efektywnej komunikacji,
- umiejętności podejmowania współdziałania,
- umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów,
- umiejętność kontrolowania ekspresji.
Cele rozwojowe:
- zaspokojenie potrzeb bezpieczeństwa, akceptacji, przynależności, uznania,
- poznanie swoich mocnych stron,
- rozwijanie zainteresowań dziecka,
- rozwijanie samoświadomości siebie.
Struktura programu:
-
Poznajemy się
-
Tworzymy grupę
-
Ja i moi koledzy - nauka współdziałania
-
Rozpoznajemy i nazywamy uczucia
-
Co czują inni
-
Słowa i gesty, które nie ranią, czyli jak przezwyciężamy złość
-
Radzę sobie z problemami
-
Razem można więcej
-
„Potrafię to wykonać”- Jestem z siebie dumny
-
Żegnamy się – zamykanie pracy z grupą.
Program realizowany jest w grupach III, IV i V przez pedagogów specjalnych: mgr Danutę Dziejma; mgr Elżbietę Gaca