„Nawet maluch tak już ma, że o klimat zawsze dba!”- Program wychowawczo – profilaktyczny
W rękach najmłodszych mieszkańców Ziemi, przedszkolaków leży przyszłość naszej planety.
To z myślą o nich i dla dobra ludzkości powstał program, aby świadomie i umiejętnie mogły wprowadzać zasady zrównoważonego gospodarowania zasobami naturalnymi we własne życie. Kształtowanie w nich poczucia świadomości i odpowiedzialności za otaczające środowisko to sposób prosty na poprawę istniejącej sytuacji klimatycznej. Przekazywanie wiedzy na temat zmian klimatu i ich wpływu na środowisko oraz na ludzi, leży w naszych rękach. Mamy szansę nauczyć dzieci, jak można zapobiegać na co dzień negatywnym skutkom globalnego ocieplenia i co to właściwie jest. Dzieci poprzez zabawę nie tylko dowiedzą się, co to jest globalne ocieplenie czy odnawialne źródła energii, ale również poznają sposoby oszczędzania wody, energii i ciepła.
Zadaniem programu jest wykształcanie trwałych postaw proekologicznych.
Program jest uzupełnieniem i poszerzeniem ekologicznego programu o edukację klimatyczną.
Cele ogólne programu:
- Poszerzenie wiedzy z zakresu edukacji klimatycznej.
- Wykształcenie wrażliwości na zmiany klimatyczne i możliwości przeciwdziałania im.
- Przygotowanie na niebezpieczne zjawiska naturalne.
- Rozwój świadomości ekologicznej.
Cele szczegółowe:
- Poznawanie sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach pogodowych.
- Poznawanie sposobów przeciwdziałania negatywnym zmianom klimatycznym.
- Dostrzeganie i rozpoznawanie negatywnych zmian klimatycznych.
- Rozwijanie świadomości ekologicznej.
- Nabywanie umiejętności świadomego, ekologicznego funkcjonowania.
- Stwarzanie warunków do realizacji pomysłów dzieci, wyciągania wniosków.
- Wspomaganie ogólnego rozwoju dziecka.
Zadania programu:
- Ukazanie sposobów przeciwdziałania zmianom klimatycznym oraz ich negatywnych skutków dla przyrody i człowieka.
- Umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i zdolności .
- Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata oraz los zwierząt i roślin.
- Przygotowanie dzieci do prezentowania i wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności .
- Wspomaganie nauczycieli w prowadzeniu zajęć z zakresu edukacji klimatycznej.