PROGRAM WYCHOWAWCZY „DOBRY, PRAWY, BEZPIECZNY”

 

„ Dziecko jest cudzoziemcem, nie rozumie języka, nie zna kierunku ulic, nie zna praw i zwyczajów. Potrzebny     przewodnik, który grzecznie odpowie na pytania.”

                                                                                              Janusz Korczak

            Za realizację programu odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele. Program jest wykorzystywany do tworzenia własnych systemów wychowawczych w     poszczególnych  grupach wiekowych. Realizacja zadań wychowawczych przebiega we współpracy z rodzicami.

Założeniem programu jest ujednolicenie oddziaływań wychowawczych, nauczycieli,  przedszkola i domu rodzinnego tak, aby  nasi wychowankowie     tworzyli w  przyszłości społeczeństwo wrażliwe, tolerancyjne, empatyczne, bogate moralnie. Nasza propozycja jest programem otwartym, który był     modyfikowany poprzez ewaluację, w miarę nowych doświadczeń praktycznych, zdobytej wiedzy i potrzeb społecznych, wychowawczych, czy kulturowych.

Głównym celem programu jest przygotowanie dzieci do życia w grupie rówieśniczej i społeczeństwie, oraz ukształtowanie właściwych postaw     moralnych – uświadomienia dzieciom istnienia praw, obowiązków, norm, zasad, odpowiedzialności za własne czyny.

Cele szczegółowe programu – wzmocnienie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym: ujednolicenie oddziaływań wychowawczych rodzina –     przedszkole.

    - wprowadzenie dziecka w świat wartości moralnych, patriotycznych, społecznych,

    - poznawanie zwyczajów, zasad, reguł obowiązujących w grupie – nabywanie umiejętności przestrzegania ich,

    -  zrozumienie drugiego człowieka – wzbudzanie szacunku do indywidualności, inności,

    -  wprowadzenie w kulturę bycia – wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie.

          Realizując program w stosunku do dziecka, już na początku roku szkolnego, tworzymy z dziećmi umowy i kodeksy normujące zachowania w     grupie. Za pomocą burzy mózgów, dzieci dyktują normy zachowania, podają różne  przykłady zachowań i wybierają właściwe. Dostarczeniem wzorców     właściwego zachowania, jest właściwa postawa dorosłych, przykłady z literatury. Analiza z dziećmi szeregu opowiadań, historyjek obrazkowych,     przeprowadzenie wielu rozmów, dyskusji, dotyczących właściwego zachowania.  

 Program wychowawczy –„Dobry, prawy i bezpieczny”, realizujemy ze szczególnym uwzględnieniem Praw Dziecka.