Dziecięca matematyka program nauczania E. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska

 

Informacje o autorach programu:

  • prof. dr hab. Edyta Gruszczyk- Kolczyńska - profesor nauk humanistycznych polska pedagog,  kierownik Katedry Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dzieci Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Autorka podręczników, książek, artykułów i skryptów akademickich.
  • mgr Ewa Zielińska - wspólnie z profesor Edytą Gruszczyk – Kolczyńską zmienia rzeczywistość przedszkolną poprzez prowadzenie badań nad metodami lepszej efektywności procesu wychowania i kształcenia w warunkach przedszkola. Zajmuje się wspomaganiem rozwoju umysłowego małego dziecka wraz z edukacją matematyczną oraz umiejętnością skupiania uwagi i świadomego zapamiętywania tego , co trudne. 

     „Matematyka jest królową nauk”-  Stanowi podstawę rozwoju cywilizacji. Rozumienie jej jest wielką umiejętnością, zaś stosowanie wielkim osiągnięciem     prowadzącym do rozwoju w każdej dziedzinie życia. W wieku przedszkolnym dziecko rozwija się najintensywniej. Edukację matematyczną dzieci w wieku     przedszkolnym należy widzieć szeroko. Musi być połączona z intensywnym rozwojem myślenia, z kształtowaniem odporności emocjonalnej oraz     ćwiczeniami pewnych umiejętności matematycznych.

   " Realizacja tego programu pozwala rozwinąć u dzieci możliwości umysłowe i uzdolnienia do uczenia się matematyki w szkole"

    Istotna jest także świadomość tego, w jaki sposób dzieci się uczą. Nie należy dzieci uczyć przy pomocy słów, poprzez wyjaśnianie, tłumaczenie,     opowiadanie. Najważniejsze są w edukacji matematycznej osobiste doświadczenia dziecka, które rozwijają myślenie, hartują dziecięcą odporność oraz     tworzą pojęcia i doskonalą umiejętności.

    prof.  Edyta Gruszczyk-Kolczyńska:

    „To jest piękna, odkrywcza zabawa a jednocześnie dokładnie określone ćwiczenia, podawane w przyjaznej formie (…). W edukacji matematycznej     najważniejsze są emocje. Dla matematyki charakterystyczne jest uczenie się przez rozwiązywanie zadań. Temu zawsze towarzyszy napięcie     emocjonalne. Jeśli jest ono zbyt wielkie, prowadzi do załamania. W naszych programach dbamy i o umysł, i o odporność emocjonalną. Sprawiamy, że w     sytuacji trudnej człowiek umie wytrwać do końca. Przegraną także można znosić na dwa sposoby – po każdym niepowodzeniu mówić sobie: ‚Mnie się     nigdy nic nie udaje’, czyli znosić porażkę z poczuciem klęski, bądź mówić: ‚Zrobię to jeszcze raz!’, oderwać porażkę od swojej osoby i złożyć ją na karb     źle wykonanej czynności. Sytuacji trudnych w życiu nie da się uniknąć. Uczymy więc dzieci znoszenia porażek”.

    (wywiad z prof. dr hab. E. Gruszczyk-Kolczyńską, Wiedza i Życie nr 9/2001).

     Sześć bloków tematycznych obejmuje zakres wspomagania rozwoju i edukacji matematycznej, które realizujemy w każdej grupie wiekowej. Są to:

  • Orientacja przestrzenna
  • Rytmy i rytmiczna organizacja czasu
  • Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw
  • Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów
  • Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka
  • Klasyfikacja