Rozgrywki warcabowe
w tym roku szkolnym
W naszym przedszkolu funkcjonuje koło warcabowe. Uczestniczą w nim dzieci pięcio- i sześcioletnie. Nauka gry w warcaby to doskonała możliwość do stymulowania rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dziecka. Grając dzieci nabywają umiejętności tj.: przewidywania następstw, tworzenia strategii, logicznego myślenia, cierpliwości a przede wszystkim respektowania przyjętych zasad, zgodnej współpracy, rywalizacji. Uczą się wówczas gdy wygrywają, ale również gdy przyjmują porażkę, potrafią się z nią pogodzić.
>> więcej ...
w poprzednim roku szkolnym
Dnia 12.06.2024 r. w naszym przedszkolu odbył się turniej warcabowy. W turnieju udział wzięło 12 przedszkolaków – z grup: IV oraz V. Po emocjonującej walce i trudnych zmaganiach wyłoniono zwycięzców. Gratulujemy zwycięstwa i życzymy dalszych sukcesów.
>> więcej ...
Nauczyciel prowadzący: mgr Danuta Dziejma
>> więcej ...
jeszcze wcześniej
Dnia 29.05.2023r. w naszym przedszkolu odbył się turniej warcabowy. Organizatorkami konkursu były nauczycielki: Danuta Dziejma i Agnieszka Ufniarska. W turnieju udział wzięły dzieci z dwóch grup: IV i V. Do gry w warcaby zgłosiło się 14 przedszkolaków. Po raz kolejny dzieci zaprezentowały wspaniałą formę intelektualną. Pokazały, że potrafią myśleć logicznie, sprytnie działać, a przede wszystkim grać uczciwie fair-play. Po bardzo emocjonującej walce i trudnych zmaganiach wyłoniono zwycięzców. Pani Dyrektor wręczyła dzieciom pamiątkowe Dyplomy i nagrody rzeczowe.
>> więcej ...
Nauczyciel prowadzący: mgr Danuta Dziejma
>> więcej ...
Archiwalne
Dnia 20.11. 19 r. gościliśmy absolwenta przedszkola- Piotrka. Chłopiec w ubiegłym roku uczęszczał na zajęcia koła warcabowego. Piotrek grał ze swoimi młodszymi kolegami w warcaby. Dziękujemy za wspólną zabawę i zapraszamy ponownie.J

Rok szkolny 2019/20
PLAN KOŁA WARCABOWEGO
W naszym przedszkolu drugi już rok funkcjonuje koło warcabowe. Uczestniczą w nim dzieci pięcio- i sześcioletnie. Nauka gry w warcaby to doskonała możliwość do stymulowania rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dziecka. Grając dzieci nabywają umiejętności tj.: przewidywania następstw, tworzenia strategii, logicznego myślenia, cierpliwości a przede wszystkim respektowania przyjętych zasad, zgodnej współpracy, rywalizacji. Uczą się wówczas gdy wygrywają, ale również gdy przyjmują porażkę, potrafią się z nią pogodzić.
Prowadząca: mgr Danuta Dziejma
Czas trwania: 0,5 godz. raz w tygodniu
Uczestnicy: dzieci z grupy IV i V
Cel główny: wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie rozbudzania zaciekawienia dzieci grą w warcaby, poznania i wyrażania siebie podczas spotkań warcabowych oraz jako przyjemne spędzanie czasu wolnego z rodziną i kolegami.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie z zasadami gry, poznawanie i bogacenie słownika terminów warcabowych,
- rozwijanie aktywności twórczej,
-rozwijanie pamięci i uwagi oraz doskonalenie wyobraźni wzrokowej
i koncentracji,
- rozbudzenie zaciekawienia grą w warcaby,
- rozwijanie myślenia logiczno-wyobrażeniowego,
- rozwijanie poczucia obiektywizmu oraz uznawania racji innych dzieci,
- kształtowanie tolerancji i właściwej reakcji na niepowodzenia,
- kształtowanie konsekwencji i wytrwałość w działaniu,
- kształtowanie charakteru i postawy dążenia do sukcesu i samodoskonalenia,
- czerpanie radości i zadowolenia grą w warcaby.
Formy pracy:
- praca indywidualna,
-zajęcia w parach,
- zajęcia w zespołach czteroosobowych.
Metody pracy:
- słowna: objaśnienia, instrukcje, reguły gry,
- zadań stawianych do wykonania,
- samodzielnych doświadczeń dzieci,
- stopniowanie trudności.
Program koła warcabowego na okres wrzesień 2019 r - czerwiec 2020 r.
WRZESIEŃ
Rekrutacja dzieci do koła warcabowego.
PAŹDZIERNIK
- Poznanie grupy i możliwości dzieci. Poznanie ogólnych wiadomości o warcabach (plansza, pionki, ustawienia), poznanie słownika.
- Demonstracja przyniesionych gier przez dzieci.
- Ćwiczenia kształtujące orientację przestrzenną- „Idź w prawo, idź w lewo”.
- Ustawienia pionków na planszy- próba gry zespołowo czterema pionkami.
LISTOPAD
- „Ułóż tak jak ja”- zabawy odtwórcze, zabawy z osią symetrii.
- Poznanie poruszania się pionków warcabowych i damek.
- „Wilk i owce”- – zabawy doskonalące sposób poruszania się pionków warcabowych.
- „Przeprowadź pionki”- ćwiczenia w poruszaniu się po planszy.
GRUDZIEŃ
- Zabawy na planszy z pionkami.
- Poznanie zasad gry w warcaby.
- Rozgrywki w parach.
STYCZEŃ
- Zapoznanie z ruchami: damy i pionki- nauka racjonalnej gry damką.
- Bicie wielokrotne. Damka.
- Utrwalenie zasad gry w warcaby – rozgrywki w parach.
- Gra na fuchy. „Fuch i ruch”- poznanie nowej zasady.
LUTY
- Poznajemy co to jest remis, remis z przewagą, nie rozstrzygnięta gra.
- Mata do kodowania- gra zespołowa.
- Gry drużynowe na dużej planszy.
- Utrwalamy wiadomości z poprzednich zajęć- rozgrywki w parach.
MARZEC
- Doskonalenie umiejętności gry w warcaby.
- Gra fair play (uczciwa gra nawet za cenę porażki, każda gra zaczyna się i kończy podaniem dłoni).
- Dzień otwarty- w zajęciach koła mogą wziąć udział dzieci, które znają zasady gry a nie uczęszczają na koło warcabowe(zgłoszone przez nauczycieli z grupy IV i V).
- Doskonalenie gry- gra pionkami i damkami.
KWIECIEŃ
- Turniej wewnątrzprzedszkolny- gra z paniami z naszego przedszkola.
- Zorganizowanie turnieju wewnątrzprzedszkolnego- gra z dziećmi na terenie przedszkola.
- Dalsze doskonalenie techniki gry.
- Zorganizowanie turnieju międzyprzedszkolnego- gra z kolegami z innych przedszkoli.
MAJ
- Turniej rodzinny- zaproszenie rodziców do wspólnej zabawy.
- Nieprawidłowości podczas gry w warcaby.
- Utrwalamy poznane już wiadomości i stosujemy je w praktycznym działaniu.
CZERWIEC
- Warcaby podwórkowe- rozgrywanie gry na podwórku z wykorzystaniem naturalnych okazów- kamieni.



Warcaby rok szkolny 2018/19
Prowadząca: mgr Anna Jacewicz
Cel główny: rozbudzanie zainteresowania grą w warcaby, jako sposobu spędzania wolnego czasu z rodziną i kolegami
Cele szczegółowe: - poznanie zasad gry
- przestrzeganie i stosowanie się do zasad gry
- okazywanie szacunku dla przeciwnika
- uczenie się na własnych błędach
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Czas trwania jednego zajęcia nie przekracza 1 h i jest uzależniony od możliwości percepcyjnych dzieci. Zajęcia są prowadzone metodą ćwiczeń, zadań stawianych dziecku, instrukcji i objaśnień. Nauka reguł gry odbywa się z uwzględnieniem zasady stopniowania trudności i poznawania kolejno etapów gry w warcaby.






