Grafomotoryka w zabawach ukryta - INNOWACJA 23/24
Za zgodą autorki innowacji ANETA GICZEWSKA; IWONA HAWRYLUK - innowacja realizowana w grupie I - 3 latki, II - 4latki realizatorzy : p. Agnieszka, p. Ania , p. Danusia.
,,Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki’’. Glenn Doman
Grafomotoryka, czyli umiejętność pisania i rysowania jest złożonym procesem, na który składa się prawidłowo rozwinięta motoryka mała i duża, odpowiednia kontrola posturalna i siła rąk, płynna praca oczu prawidłowa koordynacja, zwłaszcza oczu i rąk, oraz prawidłowy odbiór informacji słuchowych. Nauka pisania w rzeczywistości rozpoczyna się daleko przed poznaniem pierwszych liter. Wiele umiejętności niezbędnych do osiągniecia gotowości do pisania dzieci zdobywają już we wczesnym dzieciństwie wykonując proste zabawy manipulacyjne, ćwiczenia i zabawy ruchowe, koordynacyjne oraz równoważne. Niezwykle ważnym obszarem przygotowującym ręce do podjęcia funkcji grafomotorycznych jest używanie ich w czynnościach samoobsługowych od najprostszych elementów rozbierania do precyzyjnego zapinania guzików i wiązania sznurówek. Należy pamiętać, że sprawności grafomotorycznej nie osiąga się tylko i wyłącznie podczas tzw. ćwiczeń stolikowych, z kredką czy ołówkiem w ręce. Dzieci rozwijają się w ruchu. Powinny się ruszać, biegać, tańczyć, skakać i baraszkować . Powinny także wykonywać wiele zabaw w których wzmacniają siłę obręczy barkowej, kończyn górnych i chwytu- są to aktywności polegające na rzucaniu, pchaniu, ciągnięciu, poruszaniu się.
OPIS INNOWACJI ZAŁOŻENIA INNOWACJI
Innowacja „Grafomotoryka w zabawach ukryta” ma charakter programowo-metodyczny.
Jej celem jest wzbogacenie programu nauczania o nowe treści, formy i metody służące rozwijaniu motoryki małej i grafomotoryki oraz szerzenie idei poznawania i uczenia się poprzez doświadczanie, uwzględniając cały rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
U Z A S A D N I E N I E P O T R Z E B Y W P R O WA D Z E N I A INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Innowacja „Grafomotoryka w zabawach ukryta” jest naszą odpowiedzią na zauważone problemy dzieci w zakresie sprawności ruchowej, zarówno w obrębie motoryki małej, jak i dużej, a także stanowi wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Okres przedszkolny oraz wczesnoszkolny to czas, w którym dziecko powinno zbudować solidne podstawy konieczne do nauki szybkiego, płynnego i czytelnego pisania. Należy jednak pamiętać, że gotowość szkolna, w tym głównie gotowość do nauki pisania oraz sprawne posługiwanie się narzędziami graficznymi i nożyczkami, obejmuje nie tylko sprawność palców, ruchomość nadgarstka i koordynację wzrokowo- -ruchową. Rozwój tych cech wpisany jest w całokształt rozwoju dziecka i zależy od wielu czynników, takich jak kontrola posturalna, stabilizacja obręczy barkowej, dobra równowaga, koordynacja ruchów całego ciała. To również umiejętność orientacji w przestrzeni, rozróżnianie kształtów, faktur, planowanie motoryczne i zręczność. W ostatnim czasie dostrzegamy u dzieci w wieku przedszkolnym znaczne obniżenie sprawności manualnej rąk, czego objawem jest zbyt wolne tempo wykonywanych czynności, a także zbyt mała precyzja ruchów dłoni. Dzieci coraz częściej mają także problem z utrzymaniem prawidłowej pozycji siedzącej podczas prac stolikowych, co przekłada się na problem z koncentracją i niechęć do podejmowania zadań manipulacyjno-precyzyjnych.
II. CELE INNOWACJI
- usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców;
- usprawnianie grafomotoryki i prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego;
- usprawnianie motorki dużej, kontroli posturalnej i koordynacji;
- wpływanie na wszechstronny rozwój uczniów poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu aktywności twórczej u dzieci pozwalające na kreatywne działania z wykorzystaniem nietypowych pomocy i przyborów