Grafomotoryka w zabawach ukryta - INNOWACJA 23/24


                                                                                       OBRAZEK INNOWACJA    

     Za zgodą  autorki innowacji ANETA GICZEWSKA; IWONA HAWRYLUK - innowacja realizowana w grupie I - 3 latki, II - 4latki                                                                             realizatorzy : p. Agnieszka, p. Ania , p. Danusia.

                    ,,Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki’’. Glenn Doman

    Grafomotoryka, czyli umiejętność pisania i rysowania jest złożonym procesem, na który składa się prawidłowo rozwinięta motoryka     mała i duża, odpowiednia kontrola posturalna i siła rąk, płynna praca oczu prawidłowa koordynacja, zwłaszcza oczu i rąk,     oraz     prawidłowy odbiór informacji słuchowych. Nauka pisania w  rzeczywistości rozpoczyna się daleko przed poznaniem     pierwszych liter. Wiele umiejętności niezbędnych do osiągniecia gotowości do pisania dzieci zdobywają już we wczesnym     dzieciństwie wykonując proste zabawy manipulacyjne, ćwiczenia i zabawy ruchowe, koordynacyjne oraz równoważne. Niezwykle     ważnym obszarem przygotowującym ręce do podjęcia funkcji grafomotorycznych jest używanie ich w czynnościach     samoobsługowych od najprostszych elementów rozbierania do precyzyjnego zapinania guzików i wiązania sznurówek. Należy     pamiętać, że sprawności grafomotorycznej nie osiąga się tylko i  wyłącznie podczas tzw. ćwiczeń stolikowych, z kredką czy     ołówkiem w ręce. Dzieci rozwijają się w ruchu. Powinny się ruszać, biegać, tańczyć, skakać i baraszkować . Powinny także     wykonywać wiele zabaw w których wzmacniają siłę obręczy barkowej, kończyn górnych i  chwytu- są to aktywności polegające na     rzucaniu, pchaniu, ciągnięciu, poruszaniu się.

    OPIS INNOWACJI ZAŁOŻENIA INNOWACJI

    Innowacja „Grafomotoryka w zabawach ukryta” ma charakter programowo-metodyczny.

    Jej celem jest wzbogacenie programu nauczania o nowe treści, formy i metody służące rozwijaniu motoryki małej i grafomotoryki oraz szerzenie idei poznawania i uczenia się poprzez doświadczanie, uwzględniając cały rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.

    U Z A S A D N I E N I E  P O T R Z E B Y  W P R O WA D Z E N I A  INNOWACJI  PEDAGOGICZNEJ

    Innowacja „Grafomotoryka w zabawach ukryta” jest naszą odpowiedzią na zauważone problemy dzieci w zakresie sprawności     ruchowej, zarówno w obrębie motoryki małej, jak i dużej, a także stanowi wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym     w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Okres przedszkolny oraz wczesnoszkolny to czas, w  którym     dziecko powinno zbudować solidne podstawy konieczne do nauki szybkiego, płynnego i  czytelnego pisania. Należy jednak     pamiętać, że gotowość szkolna, w tym głównie gotowość do nauki pisania oraz sprawne posługiwanie się narzędziami     graficznymi i  nożyczkami, obejmuje nie tylko sprawność palców, ruchomość nadgarstka i  koordynację wzrokowo- -ruchową.     Rozwój tych cech wpisany jest w całokształt rozwoju dziecka i zależy od wielu czynników, takich jak kontrola posturalna, stabilizacja     obręczy barkowej, dobra równowaga, koordynacja ruchów całego ciała. To również umiejętność orientacji w  przestrzeni,     rozróżnianie kształtów, faktur, planowanie motoryczne i zręczność. W ostatnim czasie dostrzegamy u dzieci w wieku     przedszkolnym     znaczne obniżenie sprawności manualnej rąk, czego objawem jest zbyt wolne tempo wykonywanych     czynności, a  także zbyt mała     precyzja ruchów dłoni. Dzieci coraz częściej mają także problem z  utrzymaniem     prawidłowej pozycji siedzącej podczas prac stolikowych, co przekłada się na problem z koncentracją i niechęć do     podejmowania zadań manipulacyjno-precyzyjnych.

    II. CELE INNOWACJI

    - usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców;

    - usprawnianie grafomotoryki i prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego;

    - usprawnianie motorki dużej, kontroli posturalnej i koordynacji;

    - wpływanie na wszechstronny rozwój uczniów poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu     aktywności twórczej u dzieci pozwalające na kreatywne działania z wykorzystaniem nietypowych pomocy i przyborów