Innowacja rok 2021/22 - Misiek Tosiek na czytelniczym tropie
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
na czytelniczym tropie”
OPRACOWAŁY:
mgr Agnieszka Ufniarska
mgr Anna Wejkowska
Celem głównym innowacji jest kształtowanie zainteresowań czytelniczych oraz współpracy między przedszkolem i środowiskiem rodzinnym dziecka.
KARTA INFORMACYJNA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
prowadzonej w Przedszkolu Samorządowym nr 56 w Białymstoku
wdrażanej w roku szkolnym 2021/2022
Tytuł innowacji pedagogicznej:
„Misiek Tosiek na czytelniczym tropie
|
Informacje o autorze/autorach innowacji:
Imię i nazwisko: mgr Anna Wejkowska. Mgr Agnieszka Ufniarska
|
Kwalifikacje zawodowe: nauczyciel wychowania przedszkolnego |
Zajmowane stanowisko: nauczyciel |
Informacje dotyczące innowacji
Rodzaj innowacji pedagogicznej: * właściwe podkreślić |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adresaci innowacji: Grupa V- sześciolatki, Grupa IV- pięcio-sześciolatki, Grupa III- cztero-pięciolatki *kto zostanie nią objęty: grupa, wszystkie grupy, dzieci uczęszczające na koło, wiek dzieci) |
|
Czas trwania innowacji:
* podać od 01.12.2021do 30.05.2022 |
|
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją:*właściwe podkreślić lub wpisać -wybrane zajęcia edukacyjne -wszystkie zajęcia edukacyjne -jeden dział nauczania -więcej działów nauczania
|
|
Opis innowacji pedagogicznej |
|
Krótki opis innowacji pedagogicznej (na czym polega?)- uzasadnienie potrzeby innowacji
|
Innowacja „Misiek Tosiek na czytelniczym tropie!!!” to odpowiedź na aktualne potrzeby dzieci, rodziców, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Inspiracją do opracowania i wdrożenia innowacji było umożliwienie systematycznego, bezpośredniego kontaktu z literaturą, w celu rozwijania aktywności dzieci w sferze rozwoju językowego, a także na kształtowanie ich zainteresowań czytelniczych. Powstało pytanie: Jak zainteresować najmłodszych książką w czasach dominacji obrazu nad słowem, gdy dziecko potrafi obsługiwać komputer, smartfon zanim jeszcze nauczy się czytać? Odpowiedź wydaje się prosta: należy zaprosić dziecko do fantastycznego świata książek i ukazać w atrakcyjny sposób piękno literatury. Stąd pomysł by włączyć do współpracy osoby z najbliższego otoczenia dzieci: rodziców, dziadków, starsze rodzeństwo i zachęcić ich do realizacji pomysłu rozwijania u naszych najmłodszych chęci ciągłego kontaktu z książką. Wiek przedszkolny to najlepszy moment do rozbudzenie zainteresowania słowem pisanym, do kształtowania się „ gotowości czytelniczej” wyrażającej się w potrzebie słuchania baśni, bajek, opowiadań, wierszy, szukania kontaktu z literaturą, która będzie źródłem przyjemnych doznań, a także podstawą opanowania sztuki samodzielnego czytania oraz rozwijania dziecięcej ekspresji werbalnej. Bliski kontakt dorosłych i dzieci przy okazji wspólnego czytania będzie miał wpływ na zacieśnienie relacji rodzinnych i wzmocnienie więzi uczuciowych. Naszym celem będzie zgromadzenie tekstów czytanych przez rodziców naszych wychowanków i nagranie audiobooku – słuchowiska, który będzie pamiątką grupy zerówkowej, grupy 4 i 5 latków.
|
Cele innowacji pedagogicznej |
Celem głównym innowacji jest kształtowanie zainteresowań czytelniczych oraz współpracy między przedszkolem i środowiskiem rodzinnym dziecka.
Cele szczegółowe: a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom - uświadomienie roli czytania w życiu dziecka, wyrabianie nawyków czytelniczych, b) włączenie rodziców w życie przedszkola c) promocja przedszkola w środowisku lokalnym, d) wprowadzenie dziecka w świat literatury, e) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych, f) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego, wzbogacanie ich słownictwa g) rozwijanie poprzez literaturę samodzielności, kreatywności, aktywności i wyobraźni twórczej dzieci, h) kształtowanie postaw patriotycznych, ekologicznych, społecznych u dzieci g) kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości i przeżyć
|
Przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji pedagogicznej):
|
Korzyści wdrożenia innowacji
|
Sposoby ewaluacji |
Ewaluacja innowacji nastąpi pod koniec maja poprzez zgromadzenie nagrań czytanych opowiadań i zgranie ich w formie audiobooka. Każde dziecko otrzyma słuchowisko własnej grupy na płytce CD. Sprawozdanie, analiza oraz osiągnięte efekty zostaną przestawione 10.06.2022
|
Finansowanie innowacji pedagogicznej:
płytę CD zakupią rodzice
* właściwe podkreślić; ad pkt 2 uzupełnić |
|
Dokumentacja wynikająca z prawa oświatowego o działalności innowacyjnej:
* właściwe podkreślić |