Innowacja rok 2021/22 - Misiek Tosiek na czytelniczym tropie

 

    

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

 

Misiek Tosiek

na czytelniczym tropie

 

 

 

                                                                                                                                                                     OPRACOWAŁY:

mgr Agnieszka Ufniarska

mgr Anna Wejkowska

 

    Celem głównym innowacji jest  kształtowanie zainteresowań czytelniczych oraz współpracy między przedszkolem                              i środowiskiem rodzinnym dziecka.

 

KARTA INFORMACYJNA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

prowadzonej w Przedszkolu Samorządowym nr 56 w Białymstoku

wdrażanej w roku szkolnym 2021/2022

 

    Tytuł innowacji pedagogicznej:

Misiek Tosiek na czytelniczym tropie

 

 

 

Informacje o autorze/autorach innowacji:

 

Imię i nazwisko: mgr Anna Wejkowska. Mgr Agnieszka Ufniarska

 

Kwalifikacje zawodowe: nauczyciel wychowania przedszkolnego

Zajmowane stanowisko: nauczyciel

 

Informacje dotyczące innowacji

 

Rodzaj innowacji pedagogicznej:

* właściwe podkreślić

  1. organizacyjna
  1. programowa
  1. mieszana
  1. metodyczna

Adresaci innowacji:

Grupa V- sześciolatki, Grupa IV- pięcio-sześciolatki, Grupa III- cztero-pięciolatki

*kto zostanie nią objęty: grupa, wszystkie grupy, dzieci uczęszczające na koło, wiek dzieci)

Czas trwania innowacji:

 

* podać od 01.12.2021do 30.05.2022

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją:*właściwe podkreślić lub wpisać

-wybrane zajęcia edukacyjne

-wszystkie zajęcia edukacyjne

-jeden dział nauczania

-więcej działów nauczania

 

Opis innowacji pedagogicznej

Krótki opis innowacji pedagogicznej (na czym polega?)- uzasadnienie potrzeby innowacji

 

Innowacja Misiek Tosiek na czytelniczym tropie!!!” to odpowiedź na aktualne potrzeby dzieci, rodziców, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Inspiracją do opracowania i wdrożenia innowacji było umożliwienie systematycznego, bezpośredniego kontaktu                   z literaturą, w celu rozwijania aktywności dzieci w sferze rozwoju językowego, a także na kształtowanie ich zainteresowań czytelniczych. Powstało pytanie: Jak zainteresować najmłodszych książką w czasach dominacji obrazu nad słowem, gdy dziecko potrafi obsługiwać komputer, smartfon zanim jeszcze nauczy się czytać? Odpowiedź wydaje się prosta: należy zaprosić dziecko do fantastycznego świata książek i ukazać    w atrakcyjny sposób piękno literatury. Stąd pomysł  by włączyć do współpracy   osoby  z najbliższego otoczenia dzieci: rodziców, dziadków, starsze rodzeństwo i zachęcić ich do realizacji pomysłu rozwijania u naszych najmłodszych chęci ciągłego kontaktu          z książką. Wiek przedszkolny to najlepszy moment do rozbudzenie zainteresowania słowem pisanym, do kształtowania się „ gotowości czytelniczej” wyrażającej się            w potrzebie słuchania baśni, bajek, opowiadań, wierszy, szukania kontaktu z literaturą, która będzie źródłem przyjemnych doznań, a także podstawą opanowania sztuki samodzielnego czytania oraz rozwijania dziecięcej ekspresji werbalnej. Bliski kontakt dorosłych i dzieci przy okazji wspólnego czytania będzie miał wpływ na zacieśnienie relacji rodzinnych i wzmocnienie więzi uczuciowych. Naszym celem będzie zgromadzenie tekstów czytanych przez rodziców naszych wychowanków i nagranie audiobooku – słuchowiska, który będzie pamiątką grupy zerówkowej, grupy 4 i 5 latków.

 

Cele innowacji pedagogicznej

Celem głównym innowacji jest  kształtowanie zainteresowań czytelniczych oraz współpracy między przedszkolem                              i środowiskiem rodzinnym dziecka.

 

Cele szczegółowe:

a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom - uświadomienie roli czytania

w życiu dziecka, wyrabianie nawyków czytelniczych,

b) włączenie rodziców w życie przedszkola

c) promocja przedszkola w środowisku lokalnym,

d) wprowadzenie dziecka w świat literatury,

e) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych,

f) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego, wzbogacanie ich słownictwa

g) rozwijanie poprzez literaturę samodzielności, kreatywności, aktywności i wyobraźni twórczej dzieci,

h) kształtowanie postaw patriotycznych, ekologicznych, społecznych u dzieci

g) kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do  książki jako źródła wiadomości  i przeżyć

 

Przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji pedagogicznej):

 

 

Korzyści wdrożenia innowacji

 

  1. Korzyści dla dzieci:
  • wzbogacą słownictwo i umiejętności werbalne
  • dostrzegą znaczenie literatury jako źródła przeżyć i wiedzy
  • wybiorą książkę jako możliwość przyjemnego spędzania wolnego czasu
  • poznają nazwiska wybranych autorów i tytuły wybranych pozycji klasycznej literatury dziecięcej
  • rozwiną umiejętności interpersonalne w zakresie  komunikowania się
  • rozwiną swoje  myślenie, wyobraźnię, uwagę
  1. Korzyści dla rodziców:
  • wzmocnią rodzinne więzi emocjonalne
  • poznają szeroką ofertę literatury dziecięcej
  • radość z wszechstronnego rozwoju dziecka,
  • włączą się aktywnie do  współpracy z przedszkolem,
  • ukażą możliwość efektywnego spędzania czasu wolnego z dzieckiem,
  1. Korzyści dla nauczycieli/ przedszkola:
  • poprawa jakości pracy przedszkola,
  • promocja przedszkola w środowisku lokalnym,
  • nawiązanie lepszej współpracy z rodzicami,
  • stworzenie w przedszkolu nowej przestrzeni do zaangażowania rodziców

 

Sposoby ewaluacji

Ewaluacja innowacji nastąpi pod koniec maja poprzez zgromadzenie nagrań czytanych opowiadań i zgranie   ich                w formie audiobooka. Każde dziecko otrzyma słuchowisko własnej grupy na płytce CD.

Sprawozdanie, analiza oraz osiągnięte efekty zostaną przestawione 10.06.2022

 

Finansowanie innowacji pedagogicznej:

  1. nie wymaga dodatkowego finansowania
  2. wymaga dodatkowego finansowania (określić skąd pozyskano środki):

płytę CD zakupią rodzice

 

* właściwe podkreślić; ad pkt 2 uzupełnić

Dokumentacja wynikająca z prawa oświatowego o działalności innowacyjnej:

  1. uchwała rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej
  2. zgoda autora/autorów na jej wprowadzenie w przedszkolu
  3. zgoda nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji pedagogicznej
  4. opinia rady pedagogicznej

* właściwe podkreślić