Innowacja rok 2021- 2023

W latach 2021/23 w grupie I, II i III realizowana jest nowa innowacja

"Zdrowo, wesoło, kolorowo - w domu i przedszkolu"

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

 

„Zdrowo, wesoło, kolorowo

- w domu i przedszkolu.”

 

    OPRACOWAŁY:

                                                       mgr Agnieszka Szkiłądź

                                                         mgr Agnieszka Ufniarska

                                                mgr Alicja Zarzecka

                                              mgr Anna Jacewicz

 

Celem tej innowacji jest promocja zdrowia wśród dzieci i rodziców i ścisła współpraca w tym zakresie

z domem rodzinnym.

KARTA INFORMACYJNA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

prowadzonej w Przedszkolu Samorządowym nr 56 w Białymstoku

wdrażanej w roku szkolnym 2021/22 i 2022/23

 

Tytuł innowacji pedagogicznej:

 

 

Zdrowo, wesoło, kolorowo – w domu i przedszkolu

 

 

Informacje o autorze/autorach innowacji:

 

    Imię i nazwisko:

    1.Agnieszka Sz.,

    2.Agnieszka U.,

    3.Alicja Z.,

    4. Anna J.

 

Informacje dotyczące innowacji

 

Rodzaj innowacji pedagogicznej:

* właściwe podkreślić

  1. organizacyjna
  1. programowa
  1. mieszana
  1. metodyczna

Adresaci innowacji w roku 2021/22 : dzieci 3,4 – letnie z grupy I i II

 

*kto zostanie nią objęty: grupa, wszystkie grupy, dzieci uczęszczające na koło, wiek dzieci)

Czas trwania innowacji: 28.09.21 – 10.05.23

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją:*właściwe podkreślić lub wpisać

-wybrane zajęcia edukacyjne

-wszystkie zajęcia edukacyjne

-jeden dział nauczania

-więcej działów nauczania

 

Opis innowacji pedagogicznej

Krótki opis innowacji pedagogicznej (na czym polega?) - uzasadnienie potrzeby innowacji

 

           Innowacja „Zdrowo, wesoło, kolorowo – w domu i przedszkolu” – to odpowiedź na aktualne potrzeby dzieci, rodziców, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Jest ona nowym spojrzeniem na edukację, a szczególnie na wychowanie w aspekcie zdrowotnych oddziaływań nauczycieli we współpracy z domem rodzinnym dziecka. Realizacja programu innowacji pozwoli na wspólne budowanie prozdrowotnej postawy w wychowaniu i nauczaniu w najwcześniejszym dzieciństwie, kiedy to tworzą się fundamenty w dziecku na całe życie. 

Innowacja polega na prowadzeniu różnorodnych zajęć i działań dotyczących edukacji prozdrowotnej dzieci we współpracy z rodziną.  Zajęcia odbywają się dwa razy w miesiącu w grupie i są przedstawiane w formie opisu i zdjęć na stronie przedszkola.

 Chętni rodzice razem ze swoimi dziećmi wykonują wyznaczone dla nich zadanie w domu i przesyłają fotorelację na stronę przedszkola ze swoich działań, na rzecz edukacji prozdrowotnej ich dzieci. Wiedza rodziców jest również wzbogacana poprzez systematyczne przepisy i artykuły dotyczące zdrowia zamieszczane na stronie przedszkola pt.” Porady Doktora Misia”. Wszystkie działania są prowadzone w ramach bloków tematycznych i stanowią propozycje do wyboru dla nauczycieli realizujących innowację.

Bloki tematyczne:

1.Owocowy zawrót głowy

- Entliczek pentliczek – ilustracja do wiersza

- Coś z jabłuszka

- Owocowe jeżyki

- Sałatka owocowa

- Super kanapka – stół szwedzki

2. Kolorowe warzywa

-  Ziemniaczane stempelki – praca plastyczna

-  Ciasto marchewkowe, zupa dyniowa – przepisy dla rodziców

-  Święto kiszonek – degustacja, wykonanie

-  Dzień marchewki

- Biało czerwona potrawa – foto konkurs

3. Co zamiast cukru na święta?

- Zdrowe ciasteczka dla Mikołaja

- Piernikowe szaleństwo i domowa nutella – przepisy dla rodziców

- Dlaczego warto ograniczyć cukier w diecie dziecka? – artykuł dla rodziców

4. Zimą nie leżymy tylko ćwiczymy

- Z mamą i tatą na śniegu – foto-relacja

- Zdrowe stopy, zdrowe plecy – artykuł dla rodziców

- Zumba dla dzieci – zajęcia ruchowe dla dzieci

- Sport to zdrowie – zajęcia edukacyjne

5. Kap, kap, z nieba leci – woda najlepsza na świecie

- Owocowa woda

- Mokre malowanie – praca plastyczna

- Herbatka inaczej – poznajemy zioła – degustacja

- Ziołowe i zdrowe – przepisy dla rodziców

6. Zielono w naszej sali

- Zielony dzień

- Zielony kącik – zakładamy hodowlę w domu i w przedszkolu

-  Zielone kanapki

- Coś dobrego z zielonego – przepisy dla rodziców

7. Jajeczko i spółka

- Zwierzątka z jajeczka – propozycja potrawy w wykonaniu rodziców

-  Co wykluwa się z jajka? – zajęcia edukacyjne

- Wyścigi z jajkiem – propozycja zabaw dla rodziców i dzieci – fotorelacja

- Wielkanocne jajeczko – praca plastyczna

8. Miodek na zdrowie

- W ulu – zabawy z pszczółkami

- Skąd mamy miód? – zajęcia i degustacja

- Ul i pszczoły – konkurs w gazetce dla dzieci i rodziców.

9. Kto nam pomaga dbać o zdrowie?

- Jak przegonić wirusy? - zajęcia edukacyjne

- Pan kotek był chory – praca lekarza i pielęgniarki.

- Zdrowe syropki – przepisy dla rodziców.

- Bezpieczna zabawa w czterech porach roku.

Cele innowacji pedagogicznej

  1. Cel główny:

Celem głównym innowacji jest tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowania prowadzącego do dbania           o zdrowie i sprawność ruchową dzieci oraz kształtowanie nich świadomości w zakresie zdrowego trybu życia we współpracy  z domem rodzinnym.

  1. Cele szczegółowe:

-  zapoznanie dzieci z piramidą żywienia oraz z podstawowymi zasadami zdrowego odżywiania;

- zapoznanie dzieci ze sposobami przygotowania prostych i zdrowych posiłków;

-    poznawanie nazw warzyw, owoców, ziół, nasion i możliwości ich wykorzystania;

-    zapoznanie z funkcjonowaniem wybranych organów człowieka;

-    uświadomienie wpływu zdrowej diety na organizm człowieka;

-    zapoznanie dzieci z produkcją ekologicznej żywności; 

-    zwrócenie uwagi na potrzebę aktywności fizycznej dla                           zachowania zdrowia;

-    uświadomienie dzieciom potrzeby wypoczynku;

-    wyrabianie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała;

-    utrwalenie znajomości zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na             powietrzu;

-    utrwalenie znajomości telefonów alarmowych i roli służb                         ratowniczych;

-  uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającej przyrody w poszczególnych porach roku,   dostrzeganie i odzwierciedlenie w różnych formach przekazu kojarzących się z nimi dominujących barw, zapachów i smaków;

-   wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania,

z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;

- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i wrażliwości zmysłów;

-  promocja zdrowia wśród rodziców w celu ujednolicenia działań prozdrowotnych oraz większa ich aktywizacja w tym zakresie;

-   zaangażowanie rodziców w prozdrowotną edukację swoich dzieci

Przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji pedagogicznej):

 

Korzyści wdrożenia innowacji

Korzyści dla dzieci:

  • Poznanie podstawowych zasad prawidłowego odżywiania;
  • Poznanie sposobów wykonania prostych i zdrowych posiłków;
  • Poznanie nazw warzyw, owoców, ziół, nasion i ich znaczenia dla zdrowia;
  • Poznanie wpływu zdrowej diety na organizm człowieka;
  • Rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała.
  • Poznanie zasad bezpieczeństwa;
  • Poszerzenie wiedzy o człowieku;
  • Uczestnictwo w aktywnym wypoczynku i świadomość jego potrzeby;
  • Poszerzenie wiedzy o sposobach zapobiegania chorób;
  • Nabycie nawyków higienicznych;
  • Wspieranie dziecięcej ciekawości, aktywności                          ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​i samodzielności, a także kształtowanie ich wiadomości i umiejętności praktycznych.

Korzyści dla rodziców:

  • Poszerzenie wiedzy rodziców na temat zdrowia;
  • Udoskonalenie kompetencji wychowawczych;
  • Świadome planowanie prozdrowotnych zachowań;
  • Wzmocnienie więzi emocjonalnych z dzieckiem;
  • Zmiana wizerunku rodzica jako osoby czynnie uczestniczącej w życiu przedszkola;
  • Włączenie się w proces dydaktyczno-wychowawczy przedszkola.

Korzyści dla nauczycieli/ przedszkola:

  • Poszerzenie wiedzy nauczycieli na temat zdrowia,
  • Realizowanie tematyki w innowacyjny sposób,
  • Zacieśnienie współpracy z rodzicami dzieci.

Sposoby ewaluacji

Ewaluacja posłuży do badania osiągniętych umiejętności oraz będzie miała na celu ocenę funkcjonowania innowacji w codziennej praktyce edukacyjnej. Ewaluacja innowacji nastąpi, poprzez zabawę dydaktyczną podsumowującą w gr I i II  oraz na podstawie obserwacji nauczycieli.

Wpływ realizacji innowacji na rodzinę dziecka zbadany zostanie za pomocą ankiety. Znaczące będzie określenie stopnia zadowolenia rodziców ze współpracy w ramach realizacji innowacji.

Sprawozdanie, analiza oraz osiągnięte efekty zostaną przestawione do dnia 15.06.23r.

Autorzy innowacji zastrzegają sobie możliwość dokonywania drobnych zmian i modyfikacji  w toku realizacji innowacji.

 

Finansowanie innowacji pedagogicznej:

  1. nie wymaga dodatkowego finansowania
  2. wymaga dodatkowego finansowania (określić skąd pozyskano środki):

 

* właściwe podkreślić; ad pkt 2 uzupełnić