Grupa V- Wakacyjne podróże- 22- 26. 06. 2020 r.

 

W tym tygodniu kontynuujemy tematykę wakacyjnych podróży. Poznajemy zasady bezpiecznego podróżowania po całej Polsce różnymi środkami lokomocji.

Zadania:

- rozpoznawanie różnych środków lokomocji - lądowe, wodne, powietrzne,

- omówienie zasad bezpiecznego poruszania się w różnych środkach lokomocji,

- umiejętne korzystanie z nożyczek,

- rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez środki lokomocji,

- ćwiczenie mięśni narządów mowy,

- globalne czytanie wyrazów.

„Zaczęło się od koła”-oglądanie albumów i encyklopedii. Wyszukiwanie informacji na temat koła i jego roli w rozwoju pojazdów. Do dziś nie wiadomo, kto i kiedy wynalazł koło. Pierwsze koła były z drewnianych desek, później wynaleziono szprychy. Dzięki wynalezieniu koła ludzie mogli budować różne pojazdy: wozy do przewożenia ciężkich towarów- kupcy mogli docierać coraz dalej; pojazdy do przewożenia ludzi- podróże, rydwany- pojazd wojenny starożytnych Egipcjan. Do pierwszych pojazdów zaprzęgano woły lub konie. Później wynaleziono pojazdy parowe, a następnie spalinowe i elektryczne.

Poniedziałek

Zajęcia z mowy i myślenia

1.„Poznajemy pojazdy” - Środki transportu - Przedszkole Profesora Szymona https://www.youtube.com/watch?v=TDnOkVpGoQ0

2. Zajęcia ruchowe

Samochody -zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dzieci biegają w różnych kierunkach, naśladując rękami poruszanie kierownicą. Wydają odgłosy poruszającego się samochodu: brr, brr lub brum, brum. Na sygnał – uderzenie w bębenek– zatrzymują się i trąbią: pi, pi, pi. Dwa uderzenia są sygnałem do ponownego poruszania się.

Trawa i chmury- ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Na hasło: Trawa, dzieci przykucają; na hasło: Chmury, stają na palcach, wyciągają ręce w górę i poruszają nimi w prawo i w lewo – naśladują chmury płynące po niebie.

Śledzimy lot samolotu -ćwiczenie tułowia – skręty.

Dzieci siedzą skrzyżnie. Jedną rękę mają na kolanach, a z drugiej tworzą daszek nad oczami.Wykonują skręt tułowia i głowy uniesionej do góry w jedną, a następnie w drugą stronę- obserwują lot samolotu.

Lecimy samolotem -zabawa ruchowa.

Dzieci rozpoczynają lot od startu – w przysiadzie, mając ręce wyciągnięte w bok; powoli podnoszą się i poruszają szybko, małymi krokami, po wyznaczonym miejscu ogrodu przedszkolnego. Potem samoloty lądują – dzieci poruszają się coraz wolniej, powoli przechodzą do przysiadu.

Rowery-zabawa ruchowa.

Dzieci w leżeniu tyłem, naśladują pedałowanie, mówiąc za N. tekst:

Jedzie rowerek na spacerek, Raz, dwa, trzy. Na rowerku pan Pawełek. Jedź i ty!Od słów: Raz, dwa… dzieci rytmicznie klaszczą

Rysujemy koła- ćwiczenie równowagi

Dzieci, w staniu na jednej nodze, rysują stopą w powietrzu małe koła i duże koła. Ćwiczenie wykonują raz jedną, raz drugą nogą.

• „Myjnia samochodowa” – zabawa ruchowa:
Rodzic staje w rozkroku, dziecko to samochód, który wjeżdża do myjni – wchodzi na czworakach do tunelu. Rodzic naśladuje czynności, zamiana.
- polewanie wodą – gładzenie po plecach
- skropienie szamponem – delikatne stukanie paluszkami
- szorowanie – lekkie drapanie
- spłukiwanie – gładzenie
- suszenie – gładzenie raz jedną, raz drugą dłonią.

Zabawy na popołudnie:

3. „Bezpieczne i zdrowe wakacje”. Obejrzyj rysunki. Powiedz, na co powinieneś zwrócić uwagę na wakacjach. Pokoloruj obrazki. Nowe przygody Olka i Ady cz.4. s.71

4. „Rowery”- praca z obrazkiem-porównywanie rowerów dla dorosłych i dla dzieci- czym się różnią (załącznik). Omówienie budowy roweru-zwrócenie uwagi na światełka odblaskowe. Rozmowy o sposobie bezpiecznego jeżdżenia na rowerze- kask, światełka odblaskowe, poruszanie się po ścieżkach rowerowych. Czytanie globalne wyrazu rowery.

Wtorek

Wszystkiego Najlepszego Wszystkim Tatusiom w Dniu ich święta

Zajęcia z mowy i myślenia

1 „Mój tata jest…, z moim tatą najbardziej lubię…”- metoda niedokończonych zdań- jaki jest wasz tata, co najbardziej lubicie z nim robić, gdzie lubicie z nim przebywać, w co lubicie się z nim bawić? Opowiedzcie o Swoim Tacie.  Narysujcie portret Waszego Taty i przyślijcie zdjęcie pracy do naszej galerii.

2. Zajęcia artystyczno-techniczne

1.„Pojazd dla taty ”- wycinanka z kolorowego papieru. Pracę wykonujemy według własnego pomysłu. 

Zabawy na popołudnie

3.„Co pływa, co jedzie, a co lata?” – ćwiczenia w klasyfikowaniu. Do zabawy potrzebne będą obrazki pojazdów, które dzieci same mogą narysować oraz plansza drogi, chmur, morza. Dzieci losują z koszyczka obrazki różnych pojazdów, oglądają je, podają ich nazwy, wypowiadają się na temat ich przeznaczenia. Przyporządkowują pojazdy do odpowiedniej planszy (drogi, chmur lub morza).Chętne dzieci dzielą nazwy na sylaby oraz wyodrębniają pierwsza głoskę.

4.Gdzie poruszają się te pojazdy”?- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał wzrokowy. Do zabawy wykorzystujemy rysunki pojazdów wykonane przez dzieci. Dzieci poruszają się w rytm muzyki; podczas przerwy w muzyce Rodzic pokazuje obrazki różnych środków lokomocji. Jeśli te środki lokomocji poruszają się po lądzie, dzieci przykucają; jeśli w powietrzu – stają na palcach, z rękami wyciągniętymi
w górę; jeśli po wodzie – kładą się na brzuchu i naśladują pływanie żabką. 
Rodzic pyta :
- Jakie pojazdy znajdują się na planszach?
- Ile ich jest?
- Jakim środkiem transportu chcielibyście podróżować w przyszłości?
- Jakie jeszcze inne pojazdy mogłyby znaleźć się na planszach?

Środa

„Co Ada robiła kiedyś, co robi teraz, a co będzie robić w przyszłości”- praca z obrazkiem. Rozmowa na temat obrazków- Co dzieje się na obrazkach, - Co robi Ada teraz? Przeczytaj tekst samodzielnie lub z Rodzicem. Karta pracy cz.4 s.74 i 75

Zajęcia umuzykalniające

1.„Co to za pojazd”- ćwiczenia  słuchowe. Rozpoznawanie dźwięków i nazywanie pojazdów, które je wydają. Środki lokomocji-  https://www.youtube.com/watch?v=kShLSH-J81A

Zajęcia matematyczne

2.Gdzie jest piłka”- określanie położenia. Przygotujcie do zabawy piłkę.

  • Ustawianie piłki względem siebie według polecenia Rodzica:

- połóż piłkę przed sobą,

- połóż piłkę za sobą

- połóż piłkę na kolanie,

- połóż piłkę obok siebie z prawej strony, z lewej strony,

- połóż piłkę między stopami,

- połóż piłkę pod prawą stopę, pod lewą stopę, itp.

Po wykonaniu każdego zadania Rodzic pyta gdzie teraz znajduje się piłka.

  • Podrzucanie piłki określoną liczbę razy z głośnym liczeniem.
  • Karta pracy cz.4 s. 72 Odszukaj na obrazku piłki. Określ ich położenie.
  • Narysuj po śladzie drogę piłki do bramki.

Zabawy na popołudnie

3. „Samochodowa moda”- słuchanie wiersza Marcina Przewoźniaka

Mamy teraz dziwną modę:

Wszędzie jeździć samochodem.

Wszyscy mówią w krąg dorośli,

Że z tramwajów już wyrośli.

W aucie- mówią nie ma tłoku,

Nikt nie depcze, trąca z boku.

Okno chcesz otworzyć? Zamknąć?

Proszę bardzo! Włączyć radio?

 

Możesz też wyprzedzać innych…

…od godziny już stoimy.

Mama, tata, ja i pies

W korku długim na mil sześć.

W samym środku korowodu.

Auta z boków, z tyłu, z przodu.

A poboczem przez aleję

Pełznie ślimak i się śmieje.

 

Porozmawiajcie na temat wiersza: - O jakiej modzie mówi autor wiersza? Dlaczego jazda samochodem jest lepsza od jazdy tramwajem? Co utrudnia jazdę po ulicach dużych miast? (korki, w których stoją samochody). W jaki sposób można uniknąć stania w korku?(jazda metrem, rowerem).Co jeszcze powoduje duża liczba samochodów na ulicach?( Hałas, zatrucie powietrza, wypadki).

4. Dokończ rysowanie szlaczków. Podziel na sylaby i na głoski nazwy podanych zabawek. Nowe przygody Olka i Ady cz.4. s73.

Czwartek

Zajęcia umuzykalniające

1.Podróże małe i duże- zabawa do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=bugTfbGPzJ4

Zajęcia artystyczne

2. "Niezwykła podróż"- rysowanie mazakami i kredkami. Zachęcamy do przesłania zdjęć prac.

Zabawy na popołudnie

3. Odgadnij, co będę robił podczas wakacji- Zabawa pantomimiczna –Dzieci naśladują czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. Pozostali uczestnicy zabawy odgadują, o jaką czynność chodzi.

4. „Gdzie podróżują ludzie środkami lokomocji?” Karta pracy, cz. 4, s. 62 Naklej obok obrazków środków lokomocji obrazki odpowiednich miejsc. Autokar wiezie podróżnych nad morze, samochód- nad jezioro, pociągiem podróżują w góry, a samolotem lecą do ciepłych krajów. Pokoloruj na obu  kartach wakacyjny pociąg.

Piątek

Zajęcia z mowy i myślenia

1.„Czym pojedziemy na wakacje?”- rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych

Karta pracy, cz. 4, s. 66.

Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji. Dzieci rozwiązują zagadki
i wskazują obrazki/zdjęcia przedstawiające ich rozwiązania.

Pędzi po torze szybko, z daleka, bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)

Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem. Lata podniebnym szlakiem. (samolot)

Ma maskę, a pod nią konie, cylindry – nie na głowie. A w środku siedzi człowiek. (samochód)

Ta wielka latająca maszyna owada – ważkę, przypomina. (helikopter)

Można wtedy jechać na nim kiedy kręci się nogami(rower).

Pod dowództwem kapitana. Płynie po morzach i oceanach (statek).

Postaw na niej jedną nogę, a natychmiast rusza w drogę(hulajnoga).

Pływa po jeziorze. Opłynąć może świat! Stanie, gdy na nią, nie dmucha wiatr! (żaglówka).

Wiezie tłum podróżnych i wielkie bagaże, wszędzie, gdzie przewodnik jechać mu rozkaże(autokar).

Czytaj od początku albo wspak, nic nie szkodzi. I tak się nie zmieni nazwa znanej łodzi(kajak).

Mała łódka z siodełkami, a w niej tata, ty i mama.Gdy kręcicie pedałami, łódka płynie sama (rower wodny).

Zajęcia ruchowe

2. Ćwiczenia ruchowe dla dzieci  https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds

Zabawy na popołudnie

3.„Budujemy pociąg”- układanie pociągów i lokomotyw z różnorodnych klocków.

4.„Jedzie pociąg”-zabawa artykulacyjno- oddechowa z wykorzystaniem zbudowanych pociągów. Naśladowanie odgłosów wydawanych przez jadący pociąg oraz dochodzących
z dworca kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń pionizujących język, usprawniających wargi. Razem z dzieckiem naśladujemy odgłosy: czu- czu, dżżżżżżżży, szy-szy- szy, u-u-u, ciuch- ciuch, itp.

 

                                                    Pani Danusia i Pani Ania

 

 



Załączniki:



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.
większy obrazek nr 1 większy obrazek nr 2 większy obrazek nr 3 większy obrazek nr 4 większy obrazek nr 5 większy obrazek nr 6 większy obrazek nr 7 większy obrazek nr 8 większy obrazek nr 9 większy obrazek nr 10