CO NAM DAJE WIEŚ 12 - 16.04.2021

Zadania dla dzieci i rodziców nr 6 – tydzień – 12.04-16.04.21

Witamy nasze kochane dzieciaki z grupy V.  Oto nasze propozycje na kolejny tydzień.

Temat na ten tydzień to: Co nam daje wieś.

Zadania dla dzieci i rodziców:

Poniedziałek

  1. Co wiemy o mleku – opowiadanie B. Forma

Babcia i dziadek Marty mieszkają na wsi. Zajmują się hodowlą krów. Krowy mieszkają w oborze, która codziennie jest sprzątana. Ściany wyłożone kaflami, każdego dnia są myte i spłukiwane ciepłą wodą. Krowy muszą być czyste i zdrowe. Często odwiedza je pan weterynarz i sprawdza czy nic im nie dolega. Mleko, które dają przez cały rok jest bardzo zdrowe. Krowy dojone są każdego dnia. Można to robić ręcznie lub przy pomocy elektrycznej dojarki. Następnie w specjalnych pojemnikach, zwanych cysternami, mleko wiezie się do mleczarni. Tam zostaje dokładnie zbadane czy nie zawiera bakterii, które mogą wywołać choroby. Mleko szybko się psuje, dlatego musi być szybko przetworzone. Otrzymuje się z niego: jogurty, sery, mleko w proszku, kefiry, lody, śmietanę, masło, maślankę. Część rozlewa się do butelek i kartonów. Gotowe produkty rozwożone są do sklepów.

  1. Zapoznanie z przysłowiami, które dotyczą zwierząt hodowanych na wsi.

• Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.

• Zapomniał wół, jak cielęciem był.

• Koń ma cztery nogi i tak się potyka.

• Pasuje jak wół do karety.

 • Nie kupuj kota w worku.

 • Przyczepić się jak rzep do psiego ogona.

 Próby wyjaśnienia znaczenia przysłów.

  1. Hodowla na wsi - 2. Karta pracy, cz. 3, s. 90.

• Rozmowa o tym, po co prowadzimy hodowlę zwierząt na wsi. − Jakie znacie zwierzęta hodowane na wsi? − Po co mamy owce i barany na wsi? − Po co mamy gęsi, kaczki, kury? • Łączenie linią

  1. Rozszyfruj wyrazy - Karta pracy, cz. 3, s. 93.

 

Wtorek

  1. Co nam dają zwierzęta?  prezentacja

https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4

  1. Czytanie nazw zwierząt - 1. Karta pracy, cz. 3, s. 91. Czytanie nazw zwierząt i zdrobnień tych nazw. Dopowiadanie pozostałych zdrobnień
  2. Piosenki dla dzieci ROLNIK SAM W DOLINIE, HEJŻE HEJŻE HEJŻE HA - Klub Kaczki Niedziwaczki

               https://www.youtube.com/watch?v=BEozHFo2cRY

  1. Posłuchaj i narysuj.

Na podwórku stoi traktor. Na traktorze siedzi kot. Z prawej strony traktora stoi rolnik i trzyma w lewej ręce grabie.  Rolnik ma na głowie kapelusz, jest ubrany w koszulę w kratkę i niebieskie spodnie. Po podwórku chodzą 2 kury i 1 kogut. Z lewej strony traktora pies wychyla swoją głowę.

Narysujcie obrazek i pochwalcie się na supermisiach

Środa

 

  1. Praca z wierszem „ od buraka do lizaka

Cukrowa wata, cukrowa wata

Kręconą w bębnie kupuje  tata

Ja lubię watę, lubi też osa

     Cukrowe nitki cieńsze od włosa.

Lecz nie wie osa, ja nie wiem też

Skąd wziął się cukier. A czy Ty wiesz?

Rośnie na polu burak cukrowy,

Długo dojrzewa, aż jest gotowy.

Trzeba buraki z ziemi wyrwane

Zwieść do fabryki cukrownią zwanej.

     Tak się je myje, kroi, szykuje

      I coś jak kompot przygotowuje

     Na samym końcu z tego kompotu

Jest wreszcie cukier. Tyle kłopotu

Ma mnóstwo ludzi z jednym burakiem

Byś mógł się cieszyć jednym lizakiem.

Pytania: z czego

się robi lizaki i watę cukrową? Z czego się robi cukier? Jak się nazywa fabryka, która produkuje cukier? Kto produkuje buraki cukrowe? Czy znacie jakieś inne buraki? Do czego służą buraki pastewne? Do czego służą buraki czerwone?

  1. Film edukacyjny   -   AR #37 / Jak powstaje cukier z buraków cukrowych?

 

             https://www.youtube.com/watch?v=8rEutOeMOp0&t=11s

  1. W zagrodzie – zabawa matematyczna  -  przygotowujemy cyfry lub będziemy rysować kropki i znak =. My mówimy treść zadania, a dzieci mają to zapisać np.
  • W zagrodzie są 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?

 ( 3 i 2 i 2 =7)

  • W kurniku mieszkają 3 kury, 1 kogut, 4 kaczki . Ile ptaków mieszka w kurniku?
  • Koło domu chodzą 2 czarne koty, 2 rude koty, 3 koty w prążki i 1 biały. Ile kotów chodzi koło domu?
  • W oborze są 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?
  • Na podwórku stoi 1 traktor, 4 przyczepy, 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?

 

 

  1. Co ludzie robią wiosną - Karta pracy, cz. 3, s. 92. Opowiadanie o tym, co ludzie robią wiosną (i nie tylko) na wsi. Przyporządkowanie ikonek odpowiednim czynnościom.

 

 

Czwartek 

 

  1. Co słychać na wsi?

 

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

 

2.  Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz?

 Dziecko siedzi  rodzic mówi zdanie, jeśli jest ono prawdziwe, dziecko klaszcze w ręce. Jeśli jest ono fałszywe wstaje i tupie. Fałszywe zdania mogą być np. takie:
• Wieś jest większa od miasta.
• Zimą zbieramy z pola zboże.
• Krowy jedzą cukierki i ciasto.
• Traktor to maszyna do robienia naleśników.
• Jabłka rosną na grządce

 

  1. Zagraj w kropki i policz – zabawa rodzinna.

Do zabawy potrzebna kartka ksero i kostka do grania. Na kartce rysujemy mazakiem dużo grubych kropek. W zabawie może uczestniczyć  2- 4 osoby. Pierwsza osoba rzuca kostką, ile oczek wyrzuci, tyle wyrywa kropek z kartki. Gdy cała kartka jest już podzielona pomiędzy uczestników gry, wówczas liczymy, kto najwięcej uzyskał kropek. Następnie wszystkie wyrwane kropki kładziemy na gromadkę i zabawę powtarzamy rzucając kolejno kostką i wybierając odpowiednią ilość kropek z gromadki. Zabawa uczy  doskonalenia umiejętności liczenia.

  1. . ,,Jajko” – masaż relaksacyjny dla mamy i dziecka.

 

Dziecko  siedzi przed  rodzicem ,  mama czyta wierszyk, mówiąc i pokazując, jakie ruchy ma wy­konywać dziecko na plecach. Potem następuje zmiana, dziecko masuje rodzica

 A to co? A to co?

Jajko drogą szło. – Dziecko stuka palcami od dołu pleców ku górze.

Napotkało „patelnię”. – Na czubku głowy robi okrężny ruch dłonią zakończony lekkim stuknięciem.

I udaje jajecznicę.-  Wykonują ruch gładzący od czubka głowy ku dołowi.

 

Piątek

  1. Prace w polu na wsi - Maszyny i narzędzia rolnicze – film edukacyjny dla dzieci – lekcja po polsku

 Film edukacyjny dla dzieci przedstawia maszyny i narzędzia, które są najczęściej używane w rolnictwie. Na początku film opisuje jak wyglądała praca w polu przed wynalezieniem maszyn rolniczych. Następnie opisuje cechy i funkcje poszczególnych urządzeń. Wśród nich znajduje się ciągnik rolniczy, czyli traktor, kombajn, siewnik, sieczkarnia, snopowiązałka - tj. maszyny rolnicze, a także kosa, łopata, motyka, pług, brona, kultywator - tj. narzędzia rolnicze. Film w prosty sposób przedstawia jak ważne w rolnictwie są maszyny i narzędzia rolnicze. Nauka przez zabawę.

            https://www.youtube.com/watch?v=vO5NvfQ92bc

 

  1. Narzędzia ogrodnicze - . Karta pracy, cz. 3, s. 94.

• Przypomnienie nazw narzędzi potrzebnych do pracy na działce oraz czynności, które wykonują rolnicy. • Oglądanie (przygotowanych przez nauczyciela) obrazków narzędzi ogrodniczych: motyki, łopaty, wideł, konewki, sekatora, grabi. Łączenie luk w wyrazach z odpowiednimi literami. • Kończenie rysowania, jak rozwija się cebula. Określanie, czego potrzebuje cebula, żeby rosnąć. Rysowanie po prawej stronie cebuli większej cebuli, a po lewej – mniejszej. Kończenie rysowania szlaczków

 

 

  1. Praca Rolnika - Tęczowe Przedszkole

 

https://www.youtube.com/watch?v=Yiy3-dvsLFM

 

 

  1. Kolorowanka wg wzoru . Karty pracy, cz. 3, s. 95, 96.

 • Odszukiwanie i zaznaczanie takiego samego znaku jak we wzorze. • Kolorowanie kwadratów i kół według wzoru. Rysowanie po śladach wzorów. Rysowanie drogi do gospodarstwa agroturystycznego. Określanie kierunków jazdy

 



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.
większy obrazek nr 1 większy obrazek nr 2 większy obrazek nr 3 większy obrazek nr 4 większy obrazek nr 5