Bajkowe zimowe choinki
Na zajęciach kola plastycznego dzieci wykonały bajkowe zimowe choinki , wykorzystując kolorowy papier, tapety i czarne mazaki do koronkowych ozdobień. Zrobiło się zimowo i bajkowo...
PROGRAM KOŁA PLASTYCZNEGO
DLA DZIECI 5,6 - LETNICH UZDOLNIONYCH PLASTYCZNIE
PRZY
PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 56
W BIAŁYMSTOKU
Opracowanie i prowadzenie:
Agnieszka Szkiłądź Dorota Borowska i Elżbieta Gaca
Jedną z ważniejszych form aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest plastyka. Zespala ona ze sobą procesy motoryczne, poznawcze i emocjonalne, przyczyniając się do harmonijnego rozwoju osobowości dziecka. Celem nadrzędnym działalności plastycznej jest stwarzanie dziecku szerokiego pola do realizacji jego możliwości, pobudzenia do słownego wyrażania swoich odczuć oraz uwrażliwienie na piękno otaczającego świata i przygotowania do świadomego odbioru dzieł sztuki w życiu dorosłym. Dziecko doznaje przy tym radości i zadowolenia, wzmacnia poczucie własnej wartości.
Plastyka daje uczucie odprężenia, jest wyrazem dziecięcej wewnętrznej energii, uspokaja dziecko oraz zaspokaja typową dla tego wieku potrzebę działania. Działalność plastyczną należy dostosować do możliwości dzieci. Każda technika plastyczna wymaga odpowiednich umiejętności i sprawności. Naturalną u dziecka skłonność do ekspresji plastycznej można stale rozwijać, pogłębiać przez dostarczanie mu nowych środków wyrazu plastycznego i ugruntowanie zarówno umiejętności jak i wiedzy na ten temat
Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka: jego emocje, rozwój intelektualny i zainteresowania. Zadaniem prowadzącego jest wytworzenie odpowiedniej atmosfery podczas trwania zajęć. Podstawą powinna być samodzielna praca twórcza dziecka. Należy popierać wszelkie formy eksperymentalne oraz dyskretnie czuwać nad samodzielnością pracy. Narzucanie przez opiekuna własnego widzenia świata i wymaganie dostosowania pracy do własnych wyobrażeń , może zahamować proces twórczy. Ograniczenie spontaniczności dzieci może sprawić, że ich prace będą jednakowe, pozbawione indywidualności, świeżego, niebanalnego dziecięcego widzenia świata. Odwzorowywanie otaczającej nas rzeczywistości również hamuje wyobraźnię nie pozwalając na stosowanie często zaskakujących i wzbogacających wypowiedź plastyczną rozwiązań. Należy więc pozwolić dziecku malować zgodnie z jego wewnętrznymi odczuciami i wspierać je w tym działaniu, do czego przyczynia się realizacja tego programu.
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU
Mając na uwadze powyższe treści i chcąc poszerzyć ofertę edukacyjną naszego przedszkola, postanowiłyśmy zorganizować dla uzdolnionych dzieci zajęcia plastyczne i stworzyć program tych zajęć. Pomysł zrodził się podczas obserwacji podopiecznych. Zauważyłyśmy dzieci, które bardzo chętnie w czasie zabaw dowolnych wybierały twórczość plastyczną i wspaniale się przy tym bawiły. Czas dziecka spędzony w sposób twórczy, pełen radości i niespodzianek, procentuje w życiu dorosłym. Sztuka również dla niektórych może być terapią lub realizowaniem siebie, ale dla wszystkich dzieci powinna być znakomitą zabawą.
Pani Dyrektor wygospodarowała więc pomieszczenie przedszkolne, z którego stworzono salę do zajęć plastycznych.
Program tych zajęć będzie realizowany z małą grupą dzieci do 8 osób ( 5 – 6 l). Dzieci będą miały możliwość aktywnego poznania różnorodnych technik plastycznych, które trudno byłoby zastosować podczas zajęć, gdzie liczebność grupy jest bardzo duża. Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu przez 45 minut.
Wezmą w nich udział dzieci szczególnie uzdolnione i te, które wykazują zainteresowania plastyczne.
Plan działań zawierają propozycje podzielone na poszczególne miesiące. Treść programu zapisana jest w formie czynności dzieci. Przy konstruowaniu programu wykorzystano A. Łada – Grodzicka „ABC – program wychowania przedszkolnego XXI wieku”.
KORZYŚCI DLA PLACÓWKI
KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELA
KORZYŚCI DLA DZIECKA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE