Plan Koła Flażoletowego w roku szkolnym 2023/24:
Cele ogólne:
- Rozwijanie zainteresowań muzycznych
- Przygotowanie do czynnego uczestnictwa w kulturze muzycznej
- Czerpanie satysfakcji i zadowolenia z muzykowania
- Budowanie osobowości dziecka poprzez:
- uczenie współdziałania w zespole, dyscypliny odpowiedzialności za siebie i innych członków grupy
- kształtowanie właściwych postaw i cech: wytrwałe dążenie do celu, przezwyciężanie trudności
Cele szczegółowe:
- Poznanie flażoletu - historii jego powstania, budowy
- Poznawanie zasad gry na flażolecie: palcowania, dmuchania - zadęcia, oddychania, układania ust
- Zaznajamianie ze znaczeniem tabulatury oraz sposobem korzystania z niej
- Poznawanie podstawowych symboli i terminów muzycznych: klucz wiolinowy, pięciolinia, nuty, pauzy, rytm, takty…
- Poznawanie nut, ich nazw, wartości i pozycji na pięciolinii
- Śpiewanie prostych piosenek popularnych, ludowych, patriotycznych, dziecięcych, kolęd
- Rozwijanie poczucia rytmu, tempa, słuchu i pamięci muzycznej
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowo - oddechowej
Procedury osiągania celów:
- Praca z wybraną do zespołu grupą dzieci
- Praca indywidualna
- Praca w parach
- Ćwiczenie w domu
- Prezentacje publiczne dzieci
Plan szczegółowy:
IX.
- Wyłonienie kandydatów do koła flażoletowego
- Zakupienie instrumentów
X.
- Budowa i konserwacja instrumentu
- Wprowadzenie terminów muzycznych: pięciolinia, klucz wiolinowy, nuty, wartości nut
- Poznanie nut: si, la, sol
- Wprowadzenie tabulatury
- Pokazanie palcowania, sposobu wydobywania dźwięku, oddychania
- Piosenka: „Marysia ma małego baranka”
XI.
- Poznanie nut: fa, mi, re
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
- Granie wprawek muzycznych z nut i z tabulaturą
- Ćwiczenie piosenki „Marysia ma małego baranka”
- Wprowadzenie kolędy: „Mizerna cicha”
XII.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
- Granie wprawek muzycznych z nut i z tabulaturą
- Ćwiczenie kolędy „Mizerna cicha”
- Prezentacja zespołu na przedszkolnych jasełkach
I.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
- Ćwiczenie kolęd „Mizerna cicha”
- Wprowadzenie cz. II piosenki „Marysia ma małego baranka"
II.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
- Ćwiczenie II wersji piosenki „Marysia ma małego baranka”
- Wprowadzenie piosenki „Kurki trzy”
III.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, , „Kurki trzy”
- Wprowadzenie piosenki „Wiosna już”
IV.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Kurki trzy”, „Wiosna już”
- Wprowadzenie piosenki "Dostał Jacek elementarz"
V.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Kurki trzy”, „Wiosna już”
- Ćwiczenie piosenki "Dostał Jacek elementarz"
- Prezentacja zespołu na Dniu Rodziny
VI.
- Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Kurki trzy”, „Wiosna już”
- Ćwiczenie piosenki "Dostał Jacek elementarz"
- Prezentacja zespołu na zakończenie roku szkolnego
Uwagi o realizacji:
- Kolejność utworów może ulec zmianie
- Niektóre piosenki i utwory mogą zostać zastąpione innymi propozycjami
- W miarę potrzeb dzieci poznają więcej nut niż w/w sześć podstawowych
Opracowanie i prowadzenie koła - pani Ania z gr. IV
W tym roku do koła flażoletowego należą: dziewczynki z gr. V - Daria, Emilka, Natalia, Zosia oraz Sandra z grupy IV
KOŁO FLAŻOLETOWE 2022/23
prowadząca p. Ania z gr. III
Flażolet nazywany również „flecikiem polskim” jest prostym instrumentem dętym, sześciootworową piszczałką. Składa się z mosiężnej rurki i plastikowego ustnika. Melodie zapisuje się w postaci tabulatury, graficznego przedstawienia wymaganej do zagrania dźwięku ilości otworów. W grze używa się palców: wskazującego, środkowego i serdecznego lewej i prawej dłoni, każdy palec przykrywa tylko jeden, przypisany sobie otwór. Muzykowanie na prawdziwym instrumencie sprawie dzieciom wiele radości i satysfakcji, a gra w zespole uczy dyscypliny, odpowiedzialności za innych, systematyczności, zaangażowania, wytrwałości w dążeniu do celów i pokonywaniu trudności, ale również buduje otwartość, kreatywność i pewność siebie.
- Na zajęciach z flażoletu dzieci poznają:
- Budowę instrumentu i jego konserwacji
- Sposób wydobywania dźwięków
- Palcowanie
- Techniki oddechu
- Zapis nutowy i tabulaturowy
- Znaczenie symboli muzycznych: klucz wiolinowy, pięciolinia, nuty, pauzy, wartości nut
- Prosty repertuar piosenek popularnych, dziecięcych, ludowych, kolęd oraz utworów muzyki klasycznej
Regulamin Koła Flażoletowego:
- Dzieci do Koła Flażoletowego wybiera nauczycielka prowadząca koło w porozumieniu z nauczycielkami grupy
- Rodzice i dzieci muszą wyrazić zgodę na udział w zajęciach fakultatywnych Koła Flażoletowego
- Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają jedną godzinę zegarową
- Uczestnicy Koła Flażoletowego ćwiczą wybrane przez prowadzącą piosenki w domu w formie "pracy domowej"
- W cotygodniowych zajęciach mogą uczestniczyć tylko dzieci zdrowe bez żadnych objawów infekcji górnych dróg oddechowych
- O doborze metod, form pracy, repertuaru, realizacji planu, wyborze solistów, prezentacji zespołu, decyduje nauczycielka prowadząca koło
- Czyszczeniem i konserwacją instrumentu zajmują się rodzice
Dziewczynki z grupy V: Hania, dwie Zosie, Jadzia, Lena są uczestniczkami koła flażoletowego w roku szkolnym 22/23
W październiku dziewczynki poznały:
- budowę flażoletu
- sposób wydobywania dźwięku i układu ust przy dmuchaniu
- sposób trzymania instrumentu oraz układania palców i zakrywania dziurek
- symbole muzyczne: pięciolinia, klucz wiolinowy, wartości nut
- nuty: si, la, sol - na pięciolinii oraz na flażolecie
Zajęcia listopadowe obejmowały:
- Poznanie nut: fa, mi
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia, palcowania
- Poznanie tabulatury
- Granie wprawek muzycznych z nut, z tabulaturą, ze słuchu za nauczycielką
- Wprowadzenie i ćwiczenie piosenki „Marysia ma małego baranka"
Zajęcia grudniowe:
- Utrwalenie piosenki "Marysia ma małego baranka"
- Wprowadzenie i ćwiczenie kolędy "Mizerna cicha"
- Ćwiczenie palcowania, artykulacji, oddechu
- Utrwalenie poznanych nut
- Prezentacja zespołu na przedszkolnych jasełkach
Zajęcia styczniowe:
- Poznanie nuty "re" na flażolecie i na pięciolinii
- Utrwalenie poznanych nut
- Utrwalenie piosenki "Marysia ma małego baranka" oraz kolędy "Mizerna cicha"
- Wprowadzenie piosenki "Śniegowa kula"
- Prezentacja zespołu na dniu babci i dziadka
Zajęcia lutowe:
- Układanie nut na pięciolinii - nazywanie ich, śpiewanie i granie na flażolecie
- Ćwiczenie piosenki "Śniegowa kula" - indywidualne i zespołowe
- Utrwalanie zasad gry na flażolecie: oddech, artykulacja, palcowanie, zadęcie
- Wprowadzenie drugiej wersji piosenki "Marysia ma małego baranka"
- Czytanie tabulatury
Zajęcia marcowe:
- Wprowadzenie piosenki "Kurki trzy"
- Układanie na pięciolinii fragmentów piosenki "Kurki trzy" , odczytywanie nut, śpiewanie ich i granie na flażolecie
- Ćwiczenie poznanych utworów: "Śniegowa kula" oraz dwóch części piosenki "Marysia ma małego baranka"
- Granie indywidualne, zespołowe, w duetach
- Śpiewanie piosenek "Śniegowa kula" i "Kurki trzy"
Zajęcia kwietniowe:
- Wprowadzenie piosenki "Przyszła wiosna do niedźwiedzia"
- Ćwiczenie piosenki indywidualnie i zespołowo
- Utrwalanie poznanych piosenek: "Śniegowa kula", "Kurki trzy", "Marysia ma małego baranka"
- Doskonalenie techniki gry na flażolecie: palcowanie, artykulacja, oddychanie
- Utrwalenie poznanych nut na flażolecie, na pięciolinii, nazywanie ich
- Śpiewanie poznanych piosenek, śpiewanie ich solmizacją
Zajęcia majowe:
- Ćwiczenie piosenki "Przyszła wiosna do niedźwiedzia" - indywidualnie, w parach, zespołowo
- Utrwalenie poznanych piosenek poprzez granie ich z nut, z pamięci, z wykorzystaniem tabulatury, próba grania ich z zamkniętymi oczami
- Doskonalenie techniki gry na flażolecie: zadęcie, palcowanie, oddychanie, artykulacja dźwięku
- Przygotowanie projektu: Marysia ma małego baranka cz. I i II z akompaniamentem bum bum rurek
- Prezentacja zespołu flażoletowego na uroczystości z okazji Dnia Rodziny w grupie V
Koncert z okazji zakończenia roku przedszkolnego w dniu 21.06.23. podsumował działalność koła flażoletowego. Był to rok bardzo pracowity, pełen emocji i trudu. Na naszych zajęciach trzeba było pokonać swoje obawy, trudności, zmęczenie. Wymagały one od nas skupienia, zaangażowania, cierpliwości, wzajemnego wspierania się i solidarności, słuchania pani i innych dzieci. Nauczyłyśmy się wytrwałości, czekania na swoją kolej, odwagi, pracy w zespole oraz tego, że poprzez systematyczną i ciężką pracę można osiągnąć wymarzone cele!
MOIM DROGIM DZIEWCZYNKOM: HANI, ZOSI, ZOSI, JADZI I LENCE DZIĘKUJĘ ZA WSPÓLNIE SPĘDZONY CZAS NA NASZYCH COTYGODNIOWYCH ZAJĘCIACH I ŻYCZĘ WAM, BY MUZYKA GOŚCIŁA W WASZYM ŻYCIU RÓWNIE CZĘSTO, JAK KOMPUTER, ZABAWA, CZY SPORT!
pani Ania
Flażolety
W średniowieczu nazwą flażolet określano cienki flet podłużny z sześcioma otworami palcowymi i skalą rozpoczynającą się od dźwięku d2, o długości o połowę mniejszej od poprzecznego fletu.
W Polsce znany w XVIII / XIX w. jako FLECIK POLSKI.
Nauka gry na flażolecie wspomagana jest przez umieszczone pod zapisem nutowym tabulatury. Tabulatura to graficzny zapis tego, co w danym momencie trzeba zrobić z instrumentem - jakie dziurki mają zostać przykryte.
Dziecko mając przed sobą dwa języki (zapis nutowy i tabulaturę) bardzo szybko i bez trudu uczy się czytać nuty.
Plan Koła Flażoletowego w roku szkolnym 2018/19:
Cele ogólne:
- Rozwój umiejętności muzycznych
- Przygotowanie do czynnego uczestnictwa w kulturze muzycznej
- Czerpanie radości z muzykowania
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz współdziałanie w grupie
- Kształtowanie właściwych postaw i cech: wytrwałe dążenie do celu, przezwyciężanie trudności – wzbogacenie osobowości dziecka
Cele szczegółowe:
- Zapoznanie z budową flażoletu
- Poznawanie zasad gry na flażolecie
- Zaznajamianie ze znaczeniem tabulatury oraz sposobem korzystania z niej
- Poznawanie podstawowych symboli i terminów muzycznych: klucz wiolinowy, pięciolinia, nuty, pauzy, rytm, takty...
- Śpiewanie prostych piosenek popularnych, ludowych, patriotycznych, dziecięcych, kolęd, poznawanie pląsów oraz utworów muzyki klasycznej
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowo - oddechowej
Procedury osiągania celów:
- Praca z wybraną do zespołu grupą dzieci
- Praca indywidualna
- Praca w parach
- Ćwiczenie w domu
- Prezentacje publiczne dzieci
Plan szczegółowy:
IX.
- Wyłonienie kandydatów do koła flażoletowego
- Zakupienie instrumentów
X.
- Budowa i konserwacja instrumentu
- Wprowadzenie terminów muzycznych: pięciolinia, klucz wiolinowy, nuty, wartości nut
- Poznanie nut: si, la, sol
- Wprowadzenie tabulatury
- Pokazanie palcowania, sposobu wydobywania dźwięku, oddychania
- Piosenka: „Marysia ma małego baranka”
XI.
- Poznanie nut: fa, mi, re
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
- Granie wprawek muzycznych z nut i z tabulaturą
- Ćwiczenie piosenki „Marysia ma małego baranka”
- Wprowadzenie kolędy: „Mizerna cicha”
XII.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
- Granie wprawek muzycznych z nut i z tabulaturą
- Ćwiczenie kolędy „Mizerna cicha”
- Wprowadzenie kolędy: „Jezusa narodzonego”
- Prezentacja zespołu na przedszkolnych jasełkach
I.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
- Ćwiczenie kolęd „Mizerna cicha”, „Jezusa narodzonego”
- Wprowadzenie piosenki „Mam chusteczkę haftowaną”
- Prezentacja zespołu na Dniu Babci i Dziadka
II.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
- Ćwiczenie piosenki „Mam chusteczkę haftowaną”
- Wprowadzenie II wersji piosenki „Marysia ma małego baranka”
- Wprowadzenie piosenki „Kurki trzy”
III.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Mam chusteczkę haftowaną”, „Kurki trzy”
- Wprowadzenie piosenki „Na Dzień Matki” (I. Pfeiffer)
IV.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Mam chusteczkę haftowaną”, „Kurki trzy”, „Na Dzień Matki”
- Wprowadzenie utworu C. Orffa „Kołysanka”
V.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Mam chusteczkę haftowaną”, „Kurki trzy”, „Na Dzień Matki”
- Ćwiczenie utworu C. Orffa „Kołysanka”
- Wprowadzenie fragmentu utworu C. Orffa „Kołysanka” na metalofonie oraz ostinata na dzwonkach
- Wprowadzenie piosenki patriotycznej „Na Nowej Górze” (zapis Oskar Kolberg)
- Prezentacja zespołu na Dniu Rodziny
VI.
- Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Mam chusteczkę haftowaną”, „Kurki trzy”, „Na Dzień Matki”, „Na Nowej Górze”
- Ćwiczenie utworu C. Orffa „Kołysanka” z metalofonem i z akompaniamentem dzwonków
- „Oda do radości” L. v. Beethoven dla najzdolniejszych
- Prezentacja zespołu na zakończenie roku szkolnego
Uwagi o realizacji:
- Kolejność utworów może ulec zmianie
- Niektóre piosenki i utwory magą zostać zastąpione innymi propozycjami
- W miarę potrzeb dzieci poznają więcej nut niż w/w sześć podstawowych
Opracowanie i prowadzenie:
nauczycielka grupy II (p. Ania)
OTO KILKA ZDJĘĆ Z NASZEGO KONCERTOWEGO DEBIUTU
Na przedszkolnych jasełkach oraz w kościele św. Kazimierza w Białymstoku zespół zagrał dwie kolędy: Mizerna cicha i Jezusa Narodzonego
W maju z okazji Dnia Rodziny w gr. IV zespół flażoletowy zagrał następujące piosenki:
- "Marysia ma małego baranka" - solo na flażolecie zagrała Rita i Hania
- "Mam chusteczkę haftowaną" - solo na flażolecie zagrała Liliana
- "Pojedziemy na łów"
W czerwcu na zakończenie roku szkolnego w gr. IV i V zespół zagrał:
- "Kurki trzy" - piosenka dziecięca - solo na flażolecie zagrała Maja i Karolina
- "Na nowej górze" - XIX wieczna piosenka wojskowa
- Bouree - taniec starofrancuski - wstęp solo zagrała Rita
Plan Koła Flażoletowego na rok szkolny 2019/20
IX.
- Wyłonienie kandydatów do koła flażoletowego
- Zakupienie instrumentów
X.
- Budowa i konserwacja instrumentu
- Wprowadzenie terminów muzycznych: pięciolinia, klucz wiolinowy, nuty, wartosci nut
- Poznanie nut: si, la, sol
- Wprowadzenie tabulatury
- Pokazanie palcowania, sposobu wydobywania dźwięku, oddychania
- Piosenka: „Marysia ma małego baranka”
IX.
- Poznanie nut: fa, mi, re
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
- Granie wprawek muzycznych z nut i z tabulaturą
- Ćwiczenie piosenki „Marysia ma małego baranka”
- Wprowadzenie kolędy: „Anioł pasterzom mówił”
XII.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
- Granie wprawek muzycznych z nut i z tabulaturą
- Ćwiczenie kolędy „Anioł pasterzom mówił”
- Prezentacja zespołu na przedszkolnych jasełkach
I.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
- Ćwiczenie kolęd „Anioł pasterzom mówił”
- Wprowadzenie piosenki „Jawor, jawor”
- Prezentacja zespołu na Dniu Babci i Dziadka
II.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
- Ćwiczenie piosenki „Jawor, jawor”
- Wprowadzenie II wersji piosenki „Marysia ma małego baranka”
- Wprowadzenie piosenki „Siedzi sobie zając”
III.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Jawor, jawor”, „Siedzi sobie zając”
- Wprowadzenie piosenki „Gawron”
IV.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Jawor, jawor”, „Siedzi sobie zając”, „Gawron”
- Wprowadzenie piosenki „Pada deszcz”
V.
- Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
- Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Jawor,jawor”, „Siedzi sobie zając”, „Gawron”, „Pada deszcz”
- Wprowadzenie akompaniamentu do piosenki „Pada deszcz” w formie ostinata na metalofonie i na dzwonkach
- Wprowadzenie piosenki ludowej „Z tamtej strony jeziora”
- Prezentacja zespołu na Dniu Rodziny
VI.
- Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Jawor, jawor”, „Siedzi sobie zając”, „gawron”, „Pada deszcz”, Z tamtej strony jeziora”
- Ćwiczenie piosenki „Pada deszcz” z metalofonem i z akompaniamentem dzwonków
- „Sto lat” – nauka piosenki popularnej
- Prezentacja zespołu na zakończenie roku szkolnego
Uwagi o realizacji:
- Kolejność utworów może ulec zmianie
- Niektóre piosenki i utwory magą zostać zastąpione innymi propozycjami
- W miarę potrzeb dzieci poznają więcej nut niż w/w sześć podstawowych
Opracowanie i prowadzenie:
nauczycielka grupy III (p. Ania)
Regulamin Koła Flażoletowego:
- Dzieci do Koła Flażoletowego wybiera nauczycielka prowadząca koło w porozumieniu z nauczycielkami grupy
- Rodzice i dzieci muszą wyrazić zgodę na udział w zajęciach fakultatywnych Koła Flażoletowego
- Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają jedną godzinę zegarową
- Nauczycielka prowadząca koło może wypisać uczestnika z koła w przypadku: braku oczekiwanych postępów dziecka, braku predyspozycjj psycho-fizycznych uniemożliwiających uczestniczenie dziecka w zajęciach dodatkowych z flażoletu
- Dzieci oraz ich rodzice mogą zrezygnować z udziału w zajęciach z koła jeżeli nie spełniają one ich oczekiwań
- Uczestnicy Koła Flażoletowego ćwiczą wybrane przez prowadzącą piosenki w domu w formie "pracy domowej"
- W cotygodniowych zajęciach mogą uczestniczyć tylko dzieci zdrowe bez żadnych objawów infekcji górnych dróg oddechowych
- O doborze metod, form pracy, repertuaru, realizacji planu, wyborze solistów, prezentacji zespołu, decyduje nauczycielka prowadząca koło
- Czyszczeniem i konserwacją instrumentu zajmują się rodzice
Do Zespołu Flażoletowego w roku szkolnym 2019/2020 należy sześć dziewczynek z gr. V - Ola, Zuzia, Ala, Liliana, Milena i Ania. Zespół zadebiutowała na przedszkolnych jasełkach w grudniu 2019 roku, gdzie zagrał dwa utwory: "Marysia ma małego baranka" oraz "Anioł pasterzom mówił". 16.01.20. wystąpił na Dniu Babci i Dziadka. Oto kilka zdjęć z tego koncertu.