Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.

Danuta Dziejma

Przedszkole Samorządowe Nr 56

Grupa: 3-latków

SCENARIUSZ ZAJĘCIA  

 

Temat: „Zabawy z kołem ”- zabawy dydaktyczne i  fundamentalne.

Treści podstawy programowej:

Obszar IV.2. „Dziecko grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne”.

Obszar IX.2  „Dziecko umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (tj. kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji”.

 

Data realizacji: 12.11.2013 r.

Cele:

- zapoznanie z figurą geometryczną – koło, doskonalenie umiejętności rozpoznawania go wśród innych figur, szukanie podobieństw i różnic, przeliczanie, klasyfikowanie według wielkości,

- wzbogacanie słownictwa,

- rozwijanie kreatywności i twórczości,

- przestrzeganie ustalonych zasad zabawy.

 

Metody:

- słowne: rozmowa,  wiersz, piosenka,

- oglądowe: obserwacja, pokaz,

- praktyczne: samodzielnych doświadczeń, zadań do wykonania, pedagogiki zabawy.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna.

 

Środki dydaktyczne: gazetka tematyczna „Czary z koła”, koła o różnej wielkości  i fakturze, trójkąt, kwadrat, chusteczka, pajacyk, wiadro, stolik,  krążki masujące, obręcze,  płyta z nagraniem Country dance.

 

Przebieg zajęcia:

 

1.    Zabawa ze śpiewem: „Dwa kółeczka”.

 

Patrzcie, patrzcie, jak wesoło
dwa kółeczka krążą w koło.
Dwa kółeczka krążą wraz,
Ach, jak że  to cieszy nas.

Dwa kółeczka krążą wraz,
Ach, jak że  to cieszy nas.

 

Patrzcie, patrzcie, jak wesoło
dwa kółeczka klaszczą w koło.
Dwa kółeczka klaszczą wraz,
Ach, jak że  to cieszy nas.

Dwa kółeczka klaszczą wraz,
Ach, jak że  to cieszy nas.

 

 

2. „Zgadywanki z zamkniętymi oczami”- zabawa rozwijająca mowę i słownictwo.

Chętne dziecko ma zawiązane oczy.  Rozpoznaje  sylwety kół różnej wielkości, wykonane z materiału o różnej fakturze (z papieru, papieru ściernego, z gąbki, metalu, plastiku) Wśród nich jest kwadrat i trójkąt. Dziecko dotyka figurę i próbuje o niej opowiedzieć, np. Jest gładka, okrągła, kłująca. Gdy wszystkie figury są rozpoznane rozmowa:

  • Jakie są te figury (jaki mają kształt)?
  • W czym są do siebie podobne?
  • Które figury różnią się i nie pasują do kół?

   3. „Małe czy duże”- zabawa rozwijająca umiejętności matematyczne.

Przedstawienie gościa- pajacyka i jego prośby do dzieci- aby nauczyły go układać kółeczka wg wielkości.

Zabawa w szukanie dużego i małego koła, a następnie dużego, większego, największego koła; szukanie małego, mniejszego i najmniejszego koła.

Do którego otworu pasują te koła- dopasowywanie figur z gąbki. .

Wspólne zastanowienie się i odpowiadanie dzieci na pytanie „ Do czego potrzebne jest koło?”. Próby uzasadniania, giełda pomysłów- w jaki sposób można wykorzystać koła, kółka, kółeczka.

 

   4. „Gdzie są ukryte koła w sali”- zabawa przy muzyce.

Podczas muzyki dzieci maszerują, podskakują po sali. Na przerwę poszukują w sali zabawek, przedmiotów w kształcie koła.

 

  5.„Kółko małe, kółko duże”- zabawa naśladowcza.

Recytacja wiersza i ilustracja ruchowa za nauczycielem:

Kółko małe, kółko duże,

Głowa prosto ręce  w górze,

skłoń się w prawo, skłoń się w lewo

Tak się w lesie chwieje drzewo.

 

Kółko małe, kółko duże,

Głowa prosto ręce w górze,

Takie skrzydła ptaki mają

Pokażemy jak fruwają.

 6. „Czary z kółeczek”- Układanie dowolnych kompozycji z kół.

·        Dotykanie kół, obrysowywanie palcem, obracanie ich w rękach w celu zapamiętania kształtu.

·        Podanie nazwy.

·        Układanie kompozycji (np.  kwiat, miś, twarz, światełka, dżdżownica itp.)

·        Ustawienie w pociąg - wycieczka dookoła stołów- obserwacja prac kolegów.

 

7. Taniec w kole Country dance J.F. Haendel

16 kroków  marsz w kole wiązanym w prawą stronę

16 kroków  marsz w kole wiązanym w lewą stronę

4 kroki w tył   (rozchodzą się)

4 kroki w przód (schodzą się)

8 kroków wokół własnej osi

4 kroki w tył ( rozchodzą się)

4 kroki w przód (schodzą się)

8        kroków obrót wokół własnej osi

 

7. „Własny labirynt”-  zabawa rozwijająca kreatywność i twórczość.

Przejście  przez okienko, przejście po krążkach  masujących,  przejście wokół wiadra bez      dotykania   go, dojście  na kółeczka. Przejście pod stolikiem.  Zabawa obręczami wg inwencji dzieci - toczenie, podrzucanie, noszenie na głowie.

AUTOREFLEKSJA

Wszystkie dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciu. Z dużym zainteresowaniem dotykały figur o różnej fakturze i próbowały nazwać z czego są wykonane. Chętnie pomogły pajacykowi w segregowaniu figur geometrycznych według wielkości.  Najmłodsi wychowankowie przedszkola wykazali się dużą pomysłowością w układaniu przeróżnych kompozycji  z kół o różnej wielkości. Mogliśmy podziwiać ułożone słoneczka, biedronki, kwiaty, robaczki, pająki, mamusie, tatusiów a nawet całe rodzinki.

 


zobacz przykładowe zdjęcia

zobacz przykładowe zdjęcia